Toggle navigation
広島大学 学術情報リポジトリ
English
雑誌トップ
30 巻
( 2024-03-15 )
29 巻
( 2023-03-17 )
28 巻
( 2022-03-18 )
27 巻
( 2021-03-19 )
26 巻
( 2020-03-20 )
25 巻
( 2019-03-20 )
24 巻
( 2018-03-22 )
23 巻
( 2017-03-22 )
22 巻
( 2016-03-22 )
21 巻
( 2015-03-20 )
20 巻
( 2014-03-21 )
19 巻
( 2013-03-21 )
18 巻
( 2012-03-20 )
17 巻
( 2011-03-20 )
16 巻
( 2010-03-20 )
15 巻
( 2009-03-20 )
14 巻
( 2008-03-20 )
13 巻
( 2007-03-20 )
12 巻
( 2006-03-20 )
11 巻
( 2005-03-20 )
10 巻
( 2004-03-20 )
9 巻
( 2003-03-20 )
8 巻
( 2002-03-20 )
7 巻
( 2001-03-20 )
6 巻
( 2000-03-20 )
5 巻
( 1999-03-20 )
4 巻
( 1998-03-20 )
3 巻
( 1997-03-20 )
2 巻
( 1996-03-20 )
1 巻
( 1995-03-20 )
学校教育実践学研究
28 巻
2022-03-18 発行
最新号
ISSN
:
1341-111X
発行元
:
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
生徒指導・教育相談
「にこにこルーム」の教育臨床プログラムが教員のコーディネーション力・コンサルテーション力に及ぼす影響 : 大学院卒業生に対するSCATによる分析
The Effect of the Educational Clinical Program of "Niko Niko Room" on the Coordination and Consultation Skills of Teachers: An Analysis of SCAT for Graduate School Graduates
米田 成
山崎 茜
エリクソン ユキコ
栗原 慎二
PP. 1 - 8
学習指導法・教材およびカリキュラム開発
Web調査に基づく小学校における漢字学習指導の実態 : 学習方略指導に着目して
Kanji Learning Instructions in Elementary Schools in Japan through Web Surveys: Focusing on Instruction of Learning Strategies
岩本 匡矢
深谷 達史
PP. 9 - 16
生物教材の研究・開発における倫理的観点の検討 : 特に小・中学校理科の内容について
A Study of Ethical Perspectives for the Development of Teaching Materials of Biology in Elementary and Junior High School Science
竹下 俊治
富川 光
PP. 17 - 20
デジタル時代のシティズンシップ教育カリキュラムの内容構成 : 学習者の政治参加を促すDigital Civics Toolkitの場合
The Characteristics of the Citizenship Curriculum in Digital Age: The Case of Digital Civics Toolkit to Promote Political Participation
川口 広美
神田 颯
今井 祐介
宇ノ木 啓太
藤井 結子
村田 一朗
両角 遼平
奥村 尚
河原 洸亮
PP. 21 - 29
高等学校英語教育におけるリーディングの指導 : オスカー・ワイルド作The Selfish Giantを題材として
Reading Instruction in the EFL Classroom: Oscar Wilde’s The Selfish Giant as an Authentic Text for Senior High School Learners in Japan
小野 章
カビール ラッセル S.
中原 瑞公
PP. 31 - 36
教師教育・教員養成
「元禄の改鋳」教育の分析 : 歴史教育と経済学の融合
An Analysis of Lecture on “Money recasting of Genroku”: Fusion of Education on History and Economics
森田 英樹
PP. 37 - 44
児童・生徒に焦点を当てたエスノグラフィー研究の系譜 : 体育科教育学で用いる意義を問う
A Genealogy of Child-Focused Ethnography Research: Questioning the Significance of its Use in Pedagogy of Physical Education
岩田 昌太郎
敖敦 其其格
奥川 聖純
檜垣 侑揮
松本 ミユ
村上 遥菜
沖津 善
PP. 45 - 56
学校ベースの教師教育者は教育実習指導経験をいかに意味づけているのか : 4名の教師への相互インタビューを通して
A narrative Inquiry on Teaching Practice Instruction for School-based Teacher Educators
宮本 勇一
粟谷 好子
石川 照子
西村 豊
深見 智一
両角 遼平
PP. 57 - 68
道徳教育のための異文化間対話 : 宗教観に関する自己意識の重要性
Intercultural Dialogues for Moral Education: On Importance of Religious Self-Awareness
デラコルダ川島 ティンカ
PP. 69 - 73
Pre-service Teachers and the Multicultural Classroom: Are They Ready?
Walter Brett R.
PP. 75 - 80
教師教育者のアイデンティティの獲得プロセス : 指導主事や特別支援教育コーディネーターへの移行にともなう転機や困難に注目して
An Exploratory Study on the Process of Professional Identity Acquisition for Teacher Educators: the Transitions and Difficulties in the Process
大坂 遊
泉村 靖治
櫻井 良種
田中 雅子
八島 恵美
河村 真由美
PP. 81 - 91
高校教員にとって異動という経験がもつ意味 : 自己を研究対象にするセルフスタディを用いた探索的研究
Making Meaning of Appointed School-Transfer-Experiences for High-School Teachers: An Explorative Inquiry Through Self-Study
岡村 美由規
祝迫 直子
前元 功太郎
山本 佳代子
河原 洸亮
PP. 93 - 104
教師教育者の専門性開発としてのself-study(セルフスタディ) : その理論的背景と日本における受容と再構成
Self-Study for Professional Development of Teacher Educators: Introduction, Localization, and Divergence in the Context of Japanese Society
齋藤 眞宏
大坂 遊
渡邉 巧
草原 和博
PP. 105 - 120
国際理解教育
国際バカロレア地理教科書Oxford University Press『Oxford IB Diploma Programme: Geography』における人口単元の内容分析
Content Analysis of Population Unit in the Textbook “Oxford IB Diploma Programme: Geography”
由井 義通
熊原 康博
阪上 弘彬
佟 亜斎娜
横川 知司
潘 意涵
孟 瑜
陶 子
岩佐 佳哉
原田 歩
劉 暁一
沈 彧磬
鄧 竹珂
清水 優生
住谷 侑也
近沢 菜々子
中村 光希
王 莹
PP. 121 - 128
台湾の歴史教科書にみる統合概念
The Concept of Integration in History Textbooks in Taiwan
小川 佳万
小野寺 香
石井 佳奈子
PP. 129 - 136
学校経営・学級経営
学級活動の良さや進め方を伝える絵本開発(2) : 学ぶ主体である児童を対象とした質問紙調査
Survey for Children about Picture Book that Convey the Significance of Class Activities(2)
若松 昭彦
松本 浩司
橋本 久美
廣田 誠
隂 菜穂子
山本 耕祐
川原 陽子
横山 謙治
岸本 勝義
若松 美沙
PP. 137 - 144
教育評価
幼少期の経験・家庭環境が将来的な理科学習の興味に及ぼす影響に関するモデル分析
A Model Analysis of the Influence of Early Childhood Experiences and Family Environment on Future Interest in Science at Elementary School
松浦 拓也
中村 大輝
堀田 晃毅
PP. 145 - 148
総合的な学習
汎用性のある中学校地域学習カリキュラムの開発 : 東広島市立志和中学校における取り組みから
Development of a Generalized Curriculum of Field Research for Junior High School: A Case Study of Shiwa Junior High School in Higashi-Hiroshima City
熊原 康博
岩佐 佳哉
横川 知司
原田 歩
三宅 将己
毛利 奈美子
山垣内 智彦
沖 慧美
PP. 149 - 156
総目次