Toggle navigation
広島大学 学術情報リポジトリ
English
雑誌トップ
16 号
( 2024-03-30 )
15 号
( 2023-03-30 )
14 号
( 2022-03-30 )
13 号
( 2021-03-30 )
12 号
( 2019-11-30 )
11 号
( 2018-03-16 )
10 号
( 2017-03-16 )
9 号
( 2016-03-16 )
8 号
( 2015-03-16 )
7 号
( 2014-04-30 )
6 号
( 2013-04-30 )
5 号
( 2012-03-31 )
4 号
( 2011-03-31 )
3 号
( 2010-03-31 )
2 号
( 2009-03-31 )
1 号
( 2007-09-01 )
学習開発学研究
1 号
2007-09-01 発行
最新号
ISSN
:
1883-8200
発行元
:
広島大学大学院人間社会科学
研究科学習開発学領域
巻頭言
石井 眞治
PP. 1 - 2
「いきいきした子ども」はどのようにして教育理論にとりこまれたか?
How did the "Active Child" come into Educational Theory?
エルカース ユルゲン
PP. 3 - 18
子どものための哲学をめぐる諸問題
Some Issues in Philosophy for Children
ファン・デル・レーウ カレル
PP. 19 - 27
Evaluation : It's Role in Planning Educational Programs : A Personal Reflection
St Leger Pamela
PP. 29 - 37
Eine Entwicklungsstudie zur Dialogischen Didaktik Die Replikation von Takeji Hayashi's experimentellem Unterricht "Über den Menschen" in Deutschland
Dobashi Takara
Marsal Eva
PP. 39 - 52
Entfaltung des Bewusstseins upd Entwicklung der ethischen Werte Eine praktische Orientierung durch das "Philosophieren mit Kindern"
Dobashi Takara
Marsal Eva
PP. 53 - 62
学習継続意志に影響する心理的要因
Psychological Factors that enhance Sustainable Motivation for Lifelong Learning
森 敏昭
三島 知剛
古本 由衣
PP. 63 - 71
「ベスト実践集(1997)」に見るカンザス州(米国)のカウンセリングプログラムの開発
Analyses of Curriculum Developments in "Kansas Comprehensive School Counseling Program (1997)"
青木 多寿子
PP. 73 - 82
感情表出偽装・擬態経験への項目反応理論の適用
A Scale of Emotional Suppression based on Experiences of Masking and Falsifying Emotions
井上 弥
PP. 83 - 88
子どもの道徳的価値判断における対人関係認識の発達的変容 : 道徳授業におけるワークシートの分析を通して
Developmental Alteration of Human Relations Awareness in Children's Moral Judgments : Via Analysis of Worksheets in Morality Lessons
鈴木 由美子
江玉 陸美
栃木 エリカ
中尾 香子
松田 芳明
宮里 智恵
森川 敦子
PP. 89 - 97
大学生の回想にみる平和教育実践の諸問題
Problems of the Peace Education Practice deduced from Recollecting the University Students
山内 規嗣
PP. 99 - 109
協同学習を捉える諸概念と教授学習法の概観
The Review for the Variation of the Concept and the Methods of "Collaborative Learning"
沖林 洋平
PP. 111 - 114
ブルーナーにおける構造論に関する一考察 : 「社会科」を中心として
A Study on Bruner's Concept with regard to the Structure Theory : A Focus on New Social Studies
今井 康晴
PP. 115 - 120
図画工作科心象表現活動における児童の創造的な造形的イメージの広がりを導く図工教師の発話行為 : 教師と児童の言語的やりとりのカテゴリー化と解釈的分析を用いての検討
Coding and Interpretive Analysis of Verbal Interactions between Elementary School Teacher and Children in Art Classes
若山 育代
PP. 121 - 131
スイスにおける学校改革 <フォーラム>
School Reform in Switzerland <Forum>
エルカース ユルゲン
PP. 133 - 142
子どものための哲学:歴史・概念・方法 <フォーラム>
Philosophy for Children : Introductory Remarks <Forum>
ファン・デル・レーウ カレル
PP. 143 - 149
総目次