Toggle navigation
広島大学 学術情報リポジトリ
日本語
Issue 6
( 2017-03-31 )
Issue 5
( 2017-03-31 )
Issue 4
( 2016-03-31 )
Issue 3
( 2016-03-31 )
Issue 2
( 2015-03-31 )
Issue 1
( 2015-03-31 )
学習システム研究
PRINT ISSN
:
2189-9479
ONLINE ISSN
:
2189-9487
Publisher
:
Research Initiative for Developing Learning Systems
Issue 6
( 2017-03-31 )
学習システム研究 第6号
学習システム促進研究センター (RIDLS)
PP. -
教師のための「真正な学び」の研究:第三年次の研究 : 教材研究のための研究論文の読解とその「真正な実践」への活用
Study on “authentic learning” for school teachers: Research in the third year : Interpretation of academic papers for researching teaching materials, and utilization for “authentic practice”
Ikeno Norio
PP. 1 - 12
「真正な実践」のための歴史教材研究 : 中学校社会科歴史単元「藤原道長に返歌を送ろう」を事例にして
Study on history teaching materials for “authentic practice” : Case study of a teaching unit in junior high school social studies, history, “Let’s compose an ode in reply to Fujiwara no Michinaga”
Miyamoto Hideyuki
PP. 13 - 23
地理学論文を活用した真正な「ESD(持続可能な開発のための教育)」実践の試み
Authentic education for sustainable development practice using academic geography papers
Ito Naoya
PP. 25 - 34
古典教材研究のための論文読解 : 古典文学研究者の〈学び〉を学習者の〈学び〉に変換する
Reading of papers for classics teaching materials research : Translating the “learning” of classical literature researchers into student “learning”
Inami Shingo
Takemura Shinji
PP. 35 - 49
高等学校化学における教材開発の視点導出に関する基礎的研究 : 「単体・化合物・混合物」の単元を例にして
Basic research on deriving perspectives on teaching materials development in senior high school chemistry : case study of an unit on “elements, compounds and mixtures”
Ueta Yumi
Kinoshita Hiroyoshi
PP. 51 - 61
教科横断型単元開発のための教材研究 : 社会科と英語科のCLIL 単元のための論文読解
A Study of Teaching Materials for Cross-curricular Lesson Planning in an Elementary School: Reading Academic Research for CLIL Materials Development to Connect Social Studies and English Classess
Okinishi Keiko
Nishihara Miyuki
Fukazawa Seiji
Ikeno Norio
PP. 63 - 77
研究者の学びの真正性の活用 : 共同研究(第一年次~第三年次)の総括
Utilization of authenticity in the learning of a researcher : Summary of the joint research (university years 2014-2016)
Ikeno Norio
PP. 79 - 84
Issue 5
( 2017-03-31 )
学習システム研究 第5号
学習システム促進研究センター (RIDLS)
PP. -
小学校における初任家庭科教員が直面する困難克服プロセスの検討
The process of overcoming difficulties faced by novice home economics teachers in elementary schools
Nishimura Yuka
Itou Keiko
PP. 1 - 14
日本史教師のカリキュラムデザインを支援するメンタリング・プログラムの開発
Developing mentoring programs supporting curriculum design by Japanese history teachers
Ishikawa Teruko
PP. 15 - 27
文の制約性が中国人中級日本語学習者の聴覚的単語認知過程に及ぼす影響 : 中日漢字の形態・音韻類似性を操作した実験的検討
Effects of sentence constraint on processing of auditorily presented words in Chinese intermediate learners of the Japanese language : An experimental study with manipulation of orthographical and phonological similarities between Chinese and Japanese Kanji characters
Fei Xiaodong
Li Haipeng
PP. 29 - 44
日本における多文化教育の論争点と課題 : 複アイデンティティ形成に焦点を当てて
The issues and problems of multi-cultural education in Japan : Focus on formation of pluri-identities
Ikeno Norio
PP. 45 - 58
道徳性は何をどのように学ぶことができるのか : スティーブン・エレンウッド論文が示唆するもの
How can we learn morality and what do we learn from it? : The implications of Stephan Ellenwood’s paper
Kawamura Tetsuta
PP. 59 - 68
中国における授業設計改善方略研究 : 中学校地理の場合
A study on plans to improve lesson design in China : The case of middle school geography
Wei Si Yao
PP. 69 - 79
教職課程後半期における教員志望学生の社会科観・授業構成力の形成過程 : 「洗い流し」はいつどのように起こるのか,あるいは回避されるのか
Osaka Yu
PP. 81 - 102
教師教育者をテーマとしたRIDLS 国際会議の成果と意義
Outcome and significance of the RIDLS international conference on teacher educators
Kusahara Kazuhiro
PP. 103 - 112
シカゴ大学実験学校の講演会「アメリカの教育改革と学校教育の再設計」
Ikeno Norio
PP. 113 - 114
シカゴ大学実験学校におけるデューイ教育思想の継承と今日的意義 : シルビー・アングリン校長による講演を踏まえて
Inheritance of Dewey’s philosophy of education at the University of Chicago Laboratory Schools and today’s significance : Critical review of Sylvie Anglin’s speech
Nakamura Kazuyo
PP. 115 - 123
初等社会科における社会統合カリキュラム : 米国・シカゴ大学実験学校レイ教諭による実践をもと
The power of integrating the social studies curriculum with society in American elementary schools : A review of Rob Ley’s practice
Sakaue Hiroaki
PP. 125 - 132
シカゴ大学実験学校におけるデューイ教育思想の継承と美術教育の今日的意義 : ジーナ・アリシア教諭による講演を踏まえて
Inheritance of Dewey’s philosophy of education in art education at the University of Chicago Laboratory Schools and today’s significance : Critical review of Gina Alicea’s speech
Nakamura Kazuyo
PP. 133 - 140
シカゴ大学実験学校の教育とその評価
Ikeno Norio
PP. 141 - 145
Issue 4
( 2016-03-31 )
学習システム研究 第4号
学習システム促進研究センター (RIDLS)
PP. -
教師のための「真正な学び」研究入門 : 教材研究のための論文読解比較研究
“Authentic Learning” for Teachers : A Comparative Study of Paper Reading for Research on Teaching Materials
Ikeno Norio
PP. 1 - 12
哲学における論文読解比較研究 : 2人の哲学者の「思考法」に着目して
A Comparative Study of Manuscripts on Philosophy : Emphasizing Two Philosophers’ “Way of Thinking”
Okada Ryosuke
Fukui Suguru
PP. 13 - 23
論文読解比較による「真正な学び」の過程の記述 : 文章構造把握に関わる研究の時間的比較を通して
Description of the Process of “Authentic Learning” Based on Comparative Thesis Reading Comprehension : Temporal Comparison of Research Related to Sentence Structure Awareness
Murai Takato
Mase Shigeo
PP. 25 - 41
英語教師の教材研究力を育成する真正性研究の視座 : 中学校英語教科書の改作過程の分析を通して
A Viewpoint of Authenticity to Enhance Teacher’s Abilities in Studying Teaching Materials : Through an Analysis of the Adaptation Process of a Junior High School English Textbook
Goi Chiho
Watanabe Katsuhito
Fukazawa Seiji
PP. 43 - 54
真正な数学的活動としての証明の再構成活動 : 「真正な数学的活動」概念の反省
Reconstruction of Proofs as “Authentic Mathematical Activities” : Reflection on the Concept
Uegatani Yusuke
Koyama Masataka
PP. 55 - 65
地理学者集団における「真正な実践」の変容・成長の解明 : 同一地域をめぐる異なる時代の研究を比較して
Transformation and Growth of Geographers’ “Authentic Practice” : Comparative Studies on Geographers’ Researches Examining on the Same Region but Conducted by Different Generation
Osaka Yu
Kusahara Kazuhiro
PP. 67 - 78
系統分類学的研究を理解するための読解方法に関する基礎的研究 : 研究論文の比較を通して
A Reading Method to Understand Phylogenetic Research : Comparing Research Papers
Nakamura Daiki
Tomikawa Ko
Matsuura Takuya
PP. 79 - 90
Issue 3
( 2016-03-31 )
学習システム研究 第3号
学習システム促進研究センター (RIDLS)
PP. -
理科教員養成における教育実習生の教師知識の発達に関する質的研究
How Do Pre-service Science Teachers Develop Their Teacher Knowledge? : A Qualitative Study Focusing on Teaching Practice in Schools
Ochi Takuya
Isozaki Tetsuo
PP. 1 - 12
理科教授の目的・目標についての信念の発達に関する研究 : 5名の熟練理科教師のライフストーリーの分析から
Research into Development of Beliefs about the Goals and Purposes of Science Teaching : Analysis of Life Stories of Five Experienced Science Teachers
Ueda Yuta
Isozaki Tetsuo
PP. 13 - 25
生活科教科観の吟味・再構築を図る教員研修プログラムの開発 : 「生活科らしさ」の分析と議論
Development of a Professional Development Program to Promote the Reconfiguration and Exploration of Life Environment Studies as a View of the Subject : Analysis and Discussion of the “Essence” of Life Environment Studies
Watanabe Takumi
PP. 27 - 41
特別講演1 「21世紀の教育の課題は何か,現代教育の何が問題なのか?」
Imazeki Toyokazu
PP. 43 - 53
特別講演2 「現代の学校が抱える課題とは何か,新しい教育課程に求められていることは?」
Osugi Akihide
PP. 55 - 65
Issue 2
( 2015-03-31 )
学習システム研究 第2号
学習システム促進研究センター (RIDLS)
PP. -
「真正な実践」研究入門 : 価値(哲学)領域の読解を事例にして
Introduction to the Study on “Authentic Practice”
Ikeno Norio
Fukui Suguru
PP. 1 - 10
倫理領域における初学者と専門科学者の学びの相違について : スキーマとナラティブズの観点から
Differences in the Learning of Beginning Learners and Specialized Scientists in the Field of Ethics : From the Viewpoint of Schemas and Narratives
Yoshioka Mariko
Hatakenaka Kazuo
Aoki Tazuko
PP. 11 - 21
真正な実践のための哲学研究者の学習過程の探求 : 畠中和生「人間観の類型論」を手掛かりに
Exploring the Learning Process of a Philosophical Researcher for Authentic Practice : Implications from Kazuo Hatanaka’s “Typology of Human Beings”
Sugao Hideyo
Hatakenaka Kazuo
Ikeno Norio
PP. 23 - 36
漢文を「読む」「理解する」ための学習過程の探究 : 富永一登「『孤』を用いた文学言語の展開-陶淵明に至るまで-」を手掛かりに
An Exploration of Learning Processes for “Reading” and “Understanding” the Chinese Classics : Through the Analysis of an Expert Thinking in Kazuto Tominaga’s “Progressing of Literary Language that Uses ‘Hu’ up to Tao Yuanming”
Ohno Ayaka
Tominaga Kazuto
Yamamoto Takaharu
PP. 37 - 48
日本語教育分野における近・現代日本文学のあり方 : 西原大輔「世界の中の近・現代日本文学」をもとに
Modern and Contemporary Japanese Literature in the Field of Japanese Language Education : Daisuke Nishihara’s “Sekai no naka no kin, gendai nihon bungaku”
Yanamoto Daichi
Fei Xiaodong
PP. 49 - 57
慣用的英語表現の通時的意味変化の研究論文に見る教育的意義 : Akiyuki Jimura “Some Notes on Idiomatic Expressions in the History of English: With Special Reference to ‘meat and drink’”
Morinaga Kazuhito
Jimura Akiyuki
Kanesige Noboru
PP. 59 - 70
数学者による活動分析 : 数学科教師教育への示唆を目指して
Analysis of Mathematician's Activities : Implications for Mathematics Teacher Education
Hakamata Ryoto
Teragaito Masakazu
Kageyama Kazuya
PP. 71 - 78
地理学者がおこなう「真正な実践」の解明 : 地理教師による教材研究のための地理学論文の読み解きに示唆するもの
Elucidation of “Authentic Practice” of a Geographer : Implications for Reading Geographer's article for Teaching Material Studies by Geography Teachers
Osaka Yu
Okahashi Hidenori
Kusahara Kazuhiro
PP. 79 - 94
歴史学者がおこなう「真正な実践」の解明 : 歴史教師による自律的な教材研究に向けて
Watanabe Takumi
Nakayama Tomihiro
Kusahara Kazuhiro
PP. 95 - 107
高等学校化学における「学び」の過程に関する理論的検討 : 理科教師が行う教材化や教材開発の視座を中心として
Nozoe Susumu
Mizuta Tsutomu
Isozaki Tetsuo
PP. 109 - 118
遺伝子組換えやゲノム編集を理解するための学習過程に関する研究 : 「部位特異的ヌクレアーゼによるゲノム編集と動物における利用」を手掛かりに
A Study on Learning Processes for Understanding Genetic Recombination and Genome Editing : Implications from “Genome Editing Using Site Specific Nucleases and its Application in Animals”
Yamada Masako
Yamamoto Takashi
Isozaki Tetsuo
PP. 119 - 129
Issue 1
( 2015-03-31 )
学習システム研究 創刊号
学習システム促進研究センター (RIDLS)
PP. -
ご挨拶
Ikeno Norio
PP. 1 - 1
学習システム促進研究センターへの期待
Miyatani Makoto
PP. 2 - 2
事前テストにおける誤答と記憶定着
Incorrect Answer in Pretest and Memory Fixation
Tanaka Saeko
Miyatani Makoto
PP. 4 - 15
大学院生の学習システムとしてのGTAの体系とその意義 : クリス・パーク論文が教育学研究者・教師教育者の育成に示唆するもの
Graduate Teaching Assistant Work as a Learning System and its Significance : The Lessons of Chris Park’s Article for Pedagogy Researchers and Teacher Educators
Watanabe Takumi
Osaka Yu
Kusahara Kazuhiro
PP. 16 - 29
社会科教師志望学生の授業プランニング能力はいかにして学習されるのか : 大学入学後の能力向上の要因と支援策
How Do Social Studies Pre-Service Teachers’ Learn Lesson Planning Skills? : Factors that Heighten Abilities Following University Enrollment and Support Measures
Osaka Yu
Watanabe Takumi
Kim Jongsung
Kusahara Kazuhiro
PP. 30 - 46
中国語を母語とする日本語学習者における日本語漢字単語の学習過程 : 中日2言語間の形態・音韻類似性による影響
The Process of Learning Japanese Kanji (Chinese character) Words in Chinese-Native Learners of the Japanese Language : Effects of Orthographical and Phonological Similarities between the Chinese and the Japanese Languages
Fei Xiaodong
PP. 48 - 58
特別講演1 「学習科学が描く21世紀型授業のデザイン」
Mori Toshiaki
PP. 60 - 70
特別講演2 「学習科学で学びを繋ぐ」
白水 始
PP. 72 - 82
all_journal_index
Editorial Board