Toggle navigation
広島大学 学術情報リポジトリ
English
雑誌トップ
35 号
( 2023-03-23 )
34 号
( 2022-03-23 )
33 号
( 2021-03-23 )
32 号
( 2020-03-23 )
31 号
( 2019-03-22 )
30 号
( 2018-03-22 )
29 号
( 2017-03-22 )
28 号
( 2016-03-22 )
27 号
( 2015-03-20 )
26 号
( 2014-03-20 )
25 号
( 2013-03-22 )
24 号
( 2012-03-22 )
22・23 号
( 2011-03-22 )
21 号
( 2009-03-22 )
20 号
( 2008-03-22 )
19 号
( 2007-03-25 )
18 号
( 2006-03-25 )
17 号
( 2005-03-25 )
16 号
( 2004-03-25 )
15 号
( 2003-03-25 )
14 号
( 2002-03-23 )
音楽文化教育学研究紀要
ISSN
:
1347-0205
発行元
:
広島大学大学院人間社会科学研究科音楽文化教育学領域
論文
プロジェクト型学習としての広島大学のオペラ制作 : オペラ「魔笛」の制作における指導者の働きかけに着目して
Opera Production at Hiroshima University as Project-Based Learning: Focusing on the Instructor’s Approach to the Production of “The Magic Flute” Opera
大野内 愛
伊藤 真
枝川 一也
PP. 3 - 10
音楽科教師の発話の特徴 : 言語形式と発話意図のずれに着目して
Features of Music Teachers’ Verbal Interaction: Investigating Discrepancies Between Linguistic Forms and Communicative Intentions
伊藤 真
PP. 11 - 18
音楽科におけるインクルーシブ授業の可能性に関する研究 : インクルーシブ・オーケストラ「シンフォニー」の実践をとおして
A Study on Determining Factors to Ensure Success of Inclusive Classes in Music Education: Case Study of the Inclusive Orchestra “Symphony”
大野内 愛
PP. 19 - 28
教員養成課程における箏のオンデマンド授業 : 唱歌の学習効果に着目して
On-demand Koto Course on Music Teacher Training: Focusing on Singing Mimicry of Instrumental Music
伊藤 真
PP. 29 - 38
リズミカルな動きを伴う2歳未満の子ども同士の関わりの様相
Peer Interaction Using Rhythmic Movements among Children under the Age of Two Years
別府 祐子
PP. 39 - 48
生涯音楽学習継続の困難さ : 合唱活動を中断した学習者のインタビューの分析
Difficulties in Continuing Lifelong Music Learning: Analysis of Interview with a Learner Stopped Choral Activities
小坂 光
PP. 49 - 55
コミュニケーションと音楽に関する研究のこれまでとこれから : わが国と英国に焦点を当てて
Connecting Music and Communication: Focusing on Research Developments in Japan and the UK
武島 千明
PP. 57 - 65
検査済教科書にみる学習指導要領試案期の音楽観と音楽教育観 : 諸井三郎の音楽教育思想による教科書の分析と考察
The View on Music and Music Education in the Draft of the Courses of Study: Analysis and Consideration of Textbooks based on Moroi Saburo’s Views
北村 慎祐
PP. 67 - 76
中学校音楽科の鑑賞授業における「聴く」 : 教師の意識に着目して
“Listening” in Music Appreciation Classes in Junior High Schools: Focusing on Teachers’ Attitudes
田口 有志
PP. 77 - 83
音楽科教育における学習意欲と教師の働きかけ : 期待×価値理論に着目して
Investigation of Efforts Necessary in Music Education to Increase Students’ Motivation: Focusing on the Expectancy × Value Theory
前川 颯瀬
PP. 85 - 94
総目次