初任者用実践的指導力向上ハンドブックと指導教員用初任者支援ハンドブックの開発と運用(1) : 学び続ける教員の基礎・基盤の構築を目指して
学校教育実践学研究 22 巻
229-240 頁
2016-03-22 発行
アクセス数 : 1358 件
ダウンロード数 : 1340 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/40415
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_22_229.pdf
4.69 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
初任者用実践的指導力向上ハンドブックと指導教員用初任者支援ハンドブックの開発と運用(1) : 学び続ける教員の基礎・基盤の構築を目指して
|
タイトル ( eng ) |
Development and Operation of the Handbooks for Novice Teachers and Mentors (I) : Towards Constructing Foundation and Basis of Teachers as Continuous Learners
|
作成者 |
久保 研二
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 22 |
開始ページ | 229 |
終了ページ | 240 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
In this study, we developed Handbook for improving the practical teaching competencies for novice teachers and Handbook for supporting Novices for mentors and actually got them used by those teachers.
We interviewed three pairs of novice and mentor, obtained feedbacks on their contents & usability and analyzed them. As a result of this research, we reached following three conclusions: 1) Handbook for novice teachers helped in organization and accumulation of the documents of novice teachers training; 2) Handbook for mentors are contributory for mentors to support and to advise novices by offering useful knowledge and so on; 3) Standard can be an index of lesson observation and analyzation for novices as well as a tool promoting their reflections. Furthermore, it also works as a medium connecting novices and mentors. We plan to keep on considering the valid ways to utilize these Handbooks. |
内容記述 |
本研究は,平成25-26年度独立行政法人教員研修センター委嘱事業「教員研修モデルカリキュラム開発プログラム」の成果の一部である。
なお,本稿は広島大学(2015)の一部を加筆・修正するとともに,平成27年度日本教育大学協会研究集会(10月10日開催)で発表した内容を加え執筆したものである。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2016-03-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|