大学と教育委員会による連携・協働型初任者研修プログラムの開発

学習開発学研究 9 号 125-132 頁 2016-03-16 発行
アクセス数 : 1153
ダウンロード数 : 298

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
JEducSci_9_125.pdf 1.03 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
大学と教育委員会による連携・協働型初任者研修プログラムの開発
タイトル ( eng )
Development of the Novice Teachers Training Program in Collaboration between University and Education Board
作成者
久保 研二
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
9
開始ページ 125
終了ページ 132
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
In this study, we reported about the novice teachers training program in collaboration between Hiroshima University and Hiroshima prefectural education board. In the grouped education practical research of this program, the teachers from university and consultants from education board gave theoretical & practical lectures for the novice teachers. The research is one of the novice teachers training in place by Hiroshima prefectural education center, where the novice teachers are grouped, create lesson from study on teaching materials to trial lessons and discuss about them. We had a questionnaire in free description style to the participants for feedback as to this program in order to make sure its outcomes. The results showed that this program could fulfill some roles in encouraging the novices to deepen their thought and understanding of various issues and findings regarding teaching method, to reflect their own lessons, which improves their own practical teaching competencies, especially their teaching method.
著者キーワード
初任者研修プログラム
初任者
大学
教育委員会
連携・協働
novice teachers training program
novice teacher
university
education board
collaboration
内容記述
本研究は,平成25-26年度独立行政法人教員研修センター委嘱事業「教員研修モデルカリキュラム開発プログラム」の成果の一部である。なお,本稿は広島大学(2015a) および広島大学(2015b)の一部を修正するとともに平成27年度の取り組み内容を加筆したものである。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2016-03-16
権利情報
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X