探究的な学習活動を機軸とした中等理科教育の展開

学校教育実践学研究 23 巻 19-26 頁 2017-03-22 発行
アクセス数 : 1417
ダウンロード数 : 464

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_23_19.pdf 1.75 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
探究的な学習活動を機軸とした中等理科教育の展開
タイトル ( eng )
Promotion of Secondary School Science Education Driven by Inquiry-Based Activity
作成者
井上 正之
山田 秀人
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
23
開始ページ 19
終了ページ 26
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This article reports fundamental researches organized for developing a novel teaching/learning system in secondary school science. A curriculum constructed by an effective integration of content-based and context-based curriculum arrangements is proposed for generating teaching/learning opportunities through various inquiry-based activities on the basis of previously acquired science knowledge and concepts. The science subjects, including physics, chemistry, biology and earth science, have different logics and methodologies of science, but those are completed by mutual interdependences. Therefore, various storylines that cover different leraning contents in science subjects can be developed. The inquiry-based activities along different storylines provide students with opportunities to correlate previous learnings in different science subjects and to experience various cognitive and scientific skills. Based on such findings of our basic researches, the merits of the science education system proposed in this study is discussed briefly.
著者キーワード
Science education
Secondary school
Contents
Context
Inquiry activity
内容記述
本研究は,科学研究費補助金基盤研究(A)(一般)(25242015)による。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2017-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493