探究的な学習活動を機軸とした中等理科教育の展開
学校教育実践学研究 23 巻
19-26 頁
2017-03-22 発行
アクセス数 : 1517 件
ダウンロード数 : 503 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/42768
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_23_19.pdf
1.75 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
探究的な学習活動を機軸とした中等理科教育の展開
|
タイトル ( eng ) |
Promotion of Secondary School Science Education Driven by Inquiry-Based Activity
|
作成者 |
井上 正之
山田 秀人
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 23 |
開始ページ | 19 |
終了ページ | 26 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
This article reports fundamental researches organized for developing a novel teaching/learning system in secondary school science. A curriculum constructed by an effective integration of content-based and context-based curriculum arrangements is proposed for generating teaching/learning opportunities through various inquiry-based activities on the basis of previously acquired science knowledge and concepts. The science subjects, including physics, chemistry, biology and earth science, have different logics and methodologies of science, but those are completed by mutual interdependences. Therefore, various storylines that cover different leraning contents in science subjects can be developed. The inquiry-based activities along different storylines provide students with opportunities to correlate previous learnings in different science subjects and to experience various cognitive and scientific skills. Based on such findings of our basic researches, the merits of the science education system proposed in this study is discussed briefly.
|
著者キーワード |
Science education
Secondary school
Contents
Context
Inquiry activity
|
内容記述 |
本研究は,科学研究費補助金基盤研究(A)(一般)(25242015)による。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2017-03-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|