生物多様性の保全における倫理的課題に関する意識調査の検討

学校教育実践学研究 30 巻 67-70 頁 2024-03-15 発行
アクセス数 : 178
ダウンロード数 : 83

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_30_67.pdf 1.19 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
生物多様性の保全における倫理的課題に関する意識調査の検討
タイトル ( eng )
A Preliminary Study of Awareness Survey on Ethical Issues in Biodiversity Conservation
作成者
横田 彩
山本 佑樹
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
30
開始ページ 67
終了ページ 70
ページ数 4
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
In the present study, we conducted a survey of students who are planning to become science teachers to determine the degree to which they are aware of biodiversity conservation as a topic related to bioethics. Based on the results of this survey, we examined the questionnaire items to grasp the actual awareness of science teachers and elementary ti high school students regarding ethical issues related to biodiversity conservation. The results showed that topics related to bioethics include medical treatment such as organ transplantation, and invasive alien species, and that there is also a certain level of interest in biodiversity conservation. The questionnaire included a list of 180 items, mainly based on one's own experience. Specifically, these included childhood play, interaction with living things such as keeping pets, knowledge about living things, and harm caused by living things. When conducting a questionnaire survey, these items need to be organized systematically to enable effective analysis.
著者キーワード
biodiversity
ethical issues
wareness survey
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
Center for School Education Research and Development, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2024-03-15
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
初等・中等教育における科学倫理教育
初等・中等教育における科学倫理教育
研究課題番号
21K18510
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
探究のネットワーク構築を基盤とした理科学習高度化プログラムの開発および実践的検証
探究のネットワーク構築を基盤とした理科学習高度化プログラムの開発および実践的検証
研究課題番号
19K02708
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
システム思考を基軸とした科目横断的な中等理科の学習文脈:地球領域を中心として
システム思考を基軸とした科目横断的な中等理科の学習文脈:地球領域を中心として
研究課題番号
22K02946