価値内在化に伴う教化の克服をめざした市民性教育論 : 欧州評議会「民主的文化のためのコンピテンシー参照枠」を手がかりに
学校教育実践学研究 29 巻
23-31 頁
2023-03-17 発行
アクセス数 : 291 件
ダウンロード数 : 185 件
今月のアクセス数 : 12 件
今月のダウンロード数 : 8 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53821
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_29_23.pdf
1.01 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
価値内在化に伴う教化の克服をめざした市民性教育論 : 欧州評議会「民主的文化のためのコンピテンシー参照枠」を手がかりに
|
タイトル ( eng ) |
The Approach of Internalizing Value Without Indoctrination in Citizenship Education: The Case of the Council of Europe
|
作成者 |
田中 崚斗
𠮷田 純太郎
髙見 史織
神田 颯
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 29 |
開始ページ | 23 |
終了ページ | 31 |
ページ数 | 9 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
This paper aims to examine teaching the values required for democratic citizenship while avoiding indoctrination by analyzing the case of “The reference framework of competence for democratic culture". The background of this paper is the long debate about how to teach democratic values democratically in the social studies educational field. This is related to the issue of value neutrality and independence. As a result of the analysis, the Council of Europe attempted to realize value education that avoids unconscious indoctrination by making learners explicitly aware of values and then critically examining them. This approach has the potential to become a powerful alternative approach in Japanese social studies education.
|
著者キーワード |
Value education
Citizenship education
European education
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
Center for School Education Research and Development, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
|
発行日 | 2023-03-17 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
|
助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
|
研究課題名 |
公正と間文化的対話に基づく教師教育実践の研究:欧州評議会の市民性教育を参考に
公正と間文化的対話に基づく教師教育実践の研究:欧州評議会の市民性教育を参考に
|
研究課題番号 |
20K02911
|