対人理解を促進する道徳教育の方法 : セルマンの社会的視点取得理論に着目して

学習開発学研究 4 号 49-55 頁 2011-03-31 発行
アクセス数 : 1909
ダウンロード数 : 1342

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
JEducSci_4_49.pdf 700 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
対人理解を促進する道徳教育の方法 : セルマンの社会的視点取得理論に着目して
タイトル ( eng )
Methods of Moral Education that aim to foster Recognition of Interpersonal Relationships : Focused on Selman's Theory of Social Viewpoint Acquisition
作成者
森川 敦子
江玉 睦美
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
4
開始ページ 49
終了ページ 55
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this paper is to clarify a method of moral education to which it promotes acquiring a disinterested third-person viewpoint, in order to solve conflicts in interpersonal relations. Morality lessons using a "role-acquisition type" method and an "self-solution type" method were performed, and the effects were verified. This paper describes the results of "interpersonal understanding subjects 1 and 2."

For "Interpersonal understanding 1" questions as to what type of standards are selected when choosing a new friend. The main effect of the type was significant and the score for "self-solution type" was quite high. For "Personal understanding subject 2," questions were aimed at the reasons for choosing a friend. The main effect of the type was significant and the score for "self-solution type" was quite high. It is clear from these that an "self-solution type" method is effective.
著者キーワード
moral education
interpersonal understanding
social viewpoint acquisition
道徳教育
対人理解
社会的視点取得
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2011-03-31
権利情報
Copyright (c) 2011 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X