対人理解を促進する道徳教育の方法 : セルマンの社会的視点取得理論に着目して
学習開発学研究 4 号
49-55 頁
2011-03-31 発行
アクセス数 : 2004 件
ダウンロード数 : 1411 件
今月のアクセス数 : 6 件
今月のダウンロード数 : 6 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/31506
ファイル情報(添付) |
JEducSci_4_49.pdf
700 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
対人理解を促進する道徳教育の方法 : セルマンの社会的視点取得理論に着目して
|
タイトル ( eng ) |
Methods of Moral Education that aim to foster Recognition of Interpersonal Relationships : Focused on Selman's Theory of Social Viewpoint Acquisition
|
作成者 |
森川 敦子
江玉 睦美
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 4 |
開始ページ | 49 |
終了ページ | 55 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this paper is to clarify a method of moral education to which it promotes acquiring a disinterested third-person viewpoint, in order to solve conflicts in interpersonal relations. Morality lessons using a "role-acquisition type" method and an "self-solution type" method were performed, and the effects were verified. This paper describes the results of "interpersonal understanding subjects 1 and 2."
For "Interpersonal understanding 1" questions as to what type of standards are selected when choosing a new friend. The main effect of the type was significant and the score for "self-solution type" was quite high. For "Personal understanding subject 2," questions were aimed at the reasons for choosing a friend. The main effect of the type was significant and the score for "self-solution type" was quite high. It is clear from these that an "self-solution type" method is effective. |
著者キーワード |
moral education
interpersonal understanding
social viewpoint acquisition
道徳教育
対人理解
社会的視点取得
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2011-03-31 |
権利情報 |
Copyright (c) 2011 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|