大学生のノートテイキングはどのようになされているか? : 講義ノートの構造的特徴を手がかりとして

学習開発学研究 9 号 117-123 頁 2016-03-16 発行
アクセス数 : 1618
ダウンロード数 : 3529

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 30
ファイル情報(添付)
JEducSci_9_117.pdf 1.23 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
大学生のノートテイキングはどのようになされているか? : 講義ノートの構造的特徴を手がかりとして
タイトル ( eng )
How do university students take notes? : The structural features of their note-taking in lecture
作成者
吉岡 真梨子
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
9
開始ページ 117
終了ページ 123
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this study is to clarify what type of notes students take using the structural features of their notes as clues. Seventy-four university students got lectured about developmental psychology and took their notes. Those notes were featured via group average method cluster analysis on binary distances from the following 9 aspects. (A) Organization of learning contents: subhead; layout; itemization. (B) Clarification of the emphatic points: colorway; coloring; emphasis. (C) Auxiliary description for comprehension: explanation; sentences; illustration. As a result, we classified the 74 notes into 6 clusters. The results showed university students’ features of note-taking as follows: (1) well-featured notes for an ideal note-taking belonged in the largest cluster, which represents a high standard of university students’ note-taking; (2) the clusters of poorly-featured notes were in the second place, which represents that their note-taking remains at just a record and they need more guidance about note-taking; (3) the rest showed little efforts. On the basis of the result of this study, we discussed the learning support and future directions.
著者キーワード
ノートテイキング
ノート分類
構造的特徴
note-taking
classifi cation
structure
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2016-03-16
権利情報
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X