多文化社会における相互文化的対話に向けた歴史教育内容構成の特質 : 欧州評議会の“Shared Histories for Europe without Dividing Lines”の場合

学校教育実践学研究 30 巻 27-36 頁 2024-03-15 発行
アクセス数 : 211
ダウンロード数 : 69

今月のアクセス数 : 10
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_30_27.pdf 2.99 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
多文化社会における相互文化的対話に向けた歴史教育内容構成の特質 : 欧州評議会の“Shared Histories for Europe without Dividing Lines”の場合
タイトル ( eng )
The Characteristics of the History Education Content structure for Intercultural Dialogue in a Multicultural Society: The Case of the Council of Europe’s “Shared Histories for Europe without Dividing Lines”
作成者
村上 遥大
岡井 美咲希
村上 正龍
首藤 慧真
正出 七瀬
田中 崚斗
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
30
開始ページ 27
終了ページ 36
ページ数 10
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The aim of this article is to elucidate the characteristics of the content structure of the history curriculum “Shared Histories for Europe without Dividing Lines”, developed by the Council of Europe for intercultural dialogue in a multicultural society. After the analysis, this study showed that social history was selected as the main scope of the curriculum. In addition, the following two principles were found in the learning process of the unit. (i) relativising the learners’ values that reflected by each nation from the perspective of European “shared values”. (ii) relativising the European values from the non-European perspectives. Comparing the previous studies, this study showed the more concrete contents and learning process. This study also have a potential to provide a new perspective on history education curriculum as multicultural education in Japan.
著者キーワード
Intercultural Dialogue
Council of Europe’s Curriculum
History Education
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
Center for School Education Research and Development, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2024-03-15
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス