幼児期における身体的・言語的関わりと子どもの社会的行動の関連

幼年教育研究年報 45 巻 61-68 頁 2023-10-31 発行
アクセス数 : 73
ダウンロード数 : 71

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 14
ファイル情報(添付)
AREC_45_61.pdf 444 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
幼児期における身体的・言語的関わりと子どもの社会的行動の関連
タイトル ( eng )
The relationship between physical and verbal involvement and children’s social behaviors in early childhood
作成者
森田 晃成
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
45
開始ページ 61
終了ページ 68
ページ数 8
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
We examined the relationship between mothers’ physical and verbal involvement with their children in early childhood and their children’s social behaviors, such as impulsive and hyperactive, aggressive, isolating, or cooperative adaptive behaviors, and then noted changes in these relationships over time by gender and sibling status. The results showed that verbal involvement consistently had a positive effect on children’s social behavior. By contrast, physical involvement had a negative effect on children’s social behavior at the age of 6. However, the results suggested that physical involvement may have a positive effect on children’s social behavior in 5-year-old girls. Generally speaking, the results indicated that verbal involvement is effective in early childhood, and that physical involvement should be gradually decreased.
著者キーワード
children’s social behavior
infancy
physical involvement
verbal involvement
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属幼年教育研究施設
Research Institute of Early Childhood Education Graduate School of Humanities and Social Sciences Hiroshima University
発行日 2023-10-31
権利情報
掲載された論文の著作権は,編集委員 会に帰属する。
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス