コミュニケーションに纏わるペシミズムの克服 : 中野重治・渡辺一夫「往復書簡」を手がかりとして
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 2 号
346-354 頁
2021-12-23 発行
アクセス数 : 339 件
ダウンロード数 : 278 件
今月のアクセス数 : 8 件
今月のダウンロード数 : 11 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/51646
ファイル情報(添付) |
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_2_346.pdf
1.69 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
コミュニケーションに纏わるペシミズムの克服 : 中野重治・渡辺一夫「往復書簡」を手がかりとして
|
タイトル ( eng ) |
Overcoming the Pessimism Associated with Communication: Using Nakano Shigeharu and Watanabe Kazuo’s “Reciprocal Letter” as a guide
|
作成者 |
山田 深雪
|
収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
|
号 | 2 |
開始ページ | 346 |
終了ページ | 354 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|
抄録 |
The purpose of this study is to examine the ideological basis for overcoming the pessimism surrounding communication with others with whom we disagree, and to look at the connection to education. For this purpose, the following methods were used. 1) Organize the concepts of “pessimism in communication” and “tolerance of mutual differences”. (2) Based on Nakano’s criticism in Nakano-Watanabe’s “Reciprocal Letter” (1949), I will discuss how to overcome “pessimism in communication. (3) Based on the “tolerance to accept each other’s differences” that maintained the connection between Nakano and Watanabe, I look at the connection to education. As a result, it was found that in education, (1) the opportunity to express words as “inner speech (thinking, thinking)” when different opinions are presented, and (2) the experience of explaining and listening to the contents of differences in order to maintain different ideas are important.
|
著者キーワード |
Difference
Disagreement
Pessimism
Tolerance
Communication
違い
意見の相違
ペシミズム
寛容
コミュニケーション
|
内容記述 |
本稿は,JSPS 科研費JP19K23296の助成を受けた。
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
|
発行日 | 2021-12-23 |
権利情報 |
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|