再構成課題における幼児の固有的参照枠の使用

幼年教育研究年報 43 巻 83-90 頁 2021-10-15 発行
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タイトル ( jpn )
再構成課題における幼児の固有的参照枠の使用
タイトル ( eng )
Children’s use of intrinsic reference frames in a reconstruction task
作成者
鄭 暁琳
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
43
開始ページ 83
終了ページ 90
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
Humans typically use three kinds of spatial reference system to understand the world: the egocentric, allocentric, and intrinsic reference frames. In the current study, we used a reconstruction task (the animals-in-a-row task) to examine the development of children’s use of the intrinsic reference frame. Japanese children aged four to six years participated in experiments to examine (1) if there is an intrinsic reference frame away from the stimulus tables, whether children prefer to use the intrinsic reference frame over the egocentric and the allocentric reference frames; and (2) whether there is an age difference in using the intrinsic reference frame in early childhood. The results revealed that Japanese children who are relative speakers used the experimenter’s position as the intrinsic reference frame, and the use of the intrinsic reference frame was related to individual preference without developmental differences.
著者キーワード
spatial reference frame
cognitive development
young children
intrinsic reference frame
experimenter’s position
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2021-10-15
権利情報
Copyright (c) 2021 幼年教育研究年報編集委員会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110