教師はどのようにCOVID-19を授業化するか : 社会科と保健体育科の2人の教師を事例として

学校教育実践学研究 Volume 27 Page 49-56 published_at 2021-03-19
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File
HiroshimaJSchEduc_27_49.pdf 1.33 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
教師はどのようにCOVID-19を授業化するか : 社会科と保健体育科の2人の教師を事例として
Title ( eng )
How did Japanese teachers deal with COVID-19 in their lessons?: The case studies of two teachers
Creator
Osaka Yu
Takamatsu Shohei
Murata Ichiro
Gyoju Koji
Sato Kai
Source Title
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
Volume 27
Start Page 49
End Page 56
Journal Identifire
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
Abstract
This article illustrates how two Japanese teachers design and implement a unit related to COVID-19 for promoting teaching controversial issues in Japan. We discovered the following two implications for achieving the aim: (a) improving teachers’ abilities of explaining how the issues are necessary and important in school education and (b) enhancing the ability of gatekeeping of teachers. Particularly, the ability of curriculum management is significant for teaching controversial issues.
Keywords
COVID-19
teachers
teaching controversial issues
gatekeeping
Descriptions
本研究は,JSPS科研費19K14239の助成,および令和二年度教育学部共同研究プロジェクト「ポストコロナの学校教育」の提起する学術知共創の可能性と課題」の支援を受けたものである。
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
Date of Issued 2021-03-19
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493