教師はどのようにCOVID-19を授業化するか : 社会科と保健体育科の2人の教師を事例として
学校教育実践学研究 Volume 27
Page 49-56
published_at 2021-03-19
アクセス数 : 657 件
ダウンロード数 : 335 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/50613
File | |
Title ( jpn ) |
教師はどのようにCOVID-19を授業化するか : 社会科と保健体育科の2人の教師を事例として
|
Title ( eng ) |
How did Japanese teachers deal with COVID-19 in their lessons?: The case studies of two teachers
|
Creator |
Osaka Yu
Takamatsu Shohei
Murata Ichiro
Gyoju Koji
Sato Kai
|
Source Title |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
Volume | 27 |
Start Page | 49 |
End Page | 56 |
Journal Identifire |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
Abstract |
This article illustrates how two Japanese teachers design and implement a unit related to COVID-19 for promoting teaching controversial issues in Japan. We discovered the following two implications for achieving the aim: (a) improving teachers’ abilities of explaining how the issues are necessary and important in school education and (b) enhancing the ability of gatekeeping of teachers. Particularly, the ability of curriculum management is significant for teaching controversial issues.
|
Keywords |
COVID-19
teachers
teaching controversial issues
gatekeeping
|
Descriptions |
本研究は,JSPS科研費19K14239の助成,および令和二年度教育学部共同研究プロジェクト「ポストコロナの学校教育」の提起する学術知共創の可能性と課題」の支援を受けたものである。
|
Language |
jpn
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
|
Date of Issued | 2021-03-19 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|