現代ドイツのカリキュラム改革 : 教育の自由はどのように守られているか
学校教育実践学研究 Volume 24
Page 115-122
published_at 2018-03-22
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File |
HiroshimaJSchEduc_24_115.pdf
842 KB
種類 :
fulltext
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Title ( jpn ) |
現代ドイツのカリキュラム改革 : 教育の自由はどのように守られているか
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Title ( eng ) |
Standardization in Curriculum-Reform and Pedagogical Freedom of School in Germany
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Creator | |
Source Title |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
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Volume | 24 |
Start Page | 115 |
End Page | 122 |
Journal Identifire |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
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Abstract |
Which influences did the central curriculum-reform in Germany have after “PISA-Schock” ? How can teachers and schools maintain pedagogical freedom against “Standardization” in curriculum-revision? In this paper I argue the trends and the discussions of curriculum-reform in Germany after PISA and school practices facing competency-based curriculum design.
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Keywords |
curriculum in Germany
competency-based education
standardization in education
pedagogical freedom
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Descriptions |
本稿は,日本カリキュラム学会第28回大会の課題研究Ⅱ「今日のカリキュラム改革と公教育のあり方」(2017年6月25日 於岡山大学)における報告「現代ドイツのカリキュラム改革―教育の自由はどのように守られているか―」に基づいたものである。なお,本研究はJSPS科研費JP16K04478の助成を受けた。
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NDC |
Education [ 370 ]
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Language |
jpn
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Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
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Date of Issued | 2018-03-22 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
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