現代ドイツのカリキュラム改革 : 教育の自由はどのように守られているか

学校教育実践学研究 Volume 24 Page 115-122 published_at 2018-03-22
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Title ( jpn )
現代ドイツのカリキュラム改革 : 教育の自由はどのように守られているか
Title ( eng )
Standardization in Curriculum-Reform and Pedagogical Freedom of School in Germany
Creator
Source Title
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
Volume 24
Start Page 115
End Page 122
Journal Identifire
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
Abstract
Which influences did the central curriculum-reform in Germany have after “PISA-Schock” ? How can teachers and schools maintain pedagogical freedom against “Standardization” in curriculum-revision? In this paper I argue the trends and the discussions of curriculum-reform in Germany after PISA and school practices facing competency-based curriculum design.
Keywords
curriculum in Germany
competency-based education
standardization in education
pedagogical freedom
Descriptions
本稿は,日本カリキュラム学会第28回大会の課題研究Ⅱ「今日のカリキュラム改革と公教育のあり方」(2017年6月25日 於岡山大学)における報告「現代ドイツのカリキュラム改革―教育の自由はどのように守られているか―」に基づいたものである。なお,本研究はJSPS科研費JP16K04478の助成を受けた。
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
Date of Issued 2018-03-22
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493