現代ドイツのカリキュラム改革 : 教育の自由はどのように守られているか
学校教育実践学研究 24 巻
115-122 頁
2018-03-22 発行
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842 KB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
現代ドイツのカリキュラム改革 : 教育の自由はどのように守られているか
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タイトル ( eng ) |
Standardization in Curriculum-Reform and Pedagogical Freedom of School in Germany
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作成者 | |
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
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巻 | 24 |
開始ページ | 115 |
終了ページ | 122 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
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抄録 |
Which influences did the central curriculum-reform in Germany have after “PISA-Schock” ? How can teachers and schools maintain pedagogical freedom against “Standardization” in curriculum-revision? In this paper I argue the trends and the discussions of curriculum-reform in Germany after PISA and school practices facing competency-based curriculum design.
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著者キーワード |
curriculum in Germany
competency-based education
standardization in education
pedagogical freedom
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内容記述 |
本稿は,日本カリキュラム学会第28回大会の課題研究Ⅱ「今日のカリキュラム改革と公教育のあり方」(2017年6月25日 於岡山大学)における報告「現代ドイツのカリキュラム改革―教育の自由はどのように守られているか―」に基づいたものである。なお,本研究はJSPS科研費JP16K04478の助成を受けた。
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NDC分類 |
教育 [ 370 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
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発行日 | 2018-03-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
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