「水」を素材とした理科の学習文脈 : 地球の成り立ちと水の循環
学校教育実践学研究 23 巻
31-38 頁
2017-03-22 発行
アクセス数 : 1155 件
ダウンロード数 : 406 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/42770
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_23_31.pdf
799 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
「水」を素材とした理科の学習文脈 : 地球の成り立ちと水の循環
|
タイトル ( eng ) |
Learning Contexts in Science Education Using “Water” as a Material: Evolution of the Earth and Role of the Water
|
作成者 | |
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 23 |
開始ページ | 31 |
終了ページ | 38 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
We are studying on the development of teaching/learning materials in Science. This article focuses on a contextual science learning of the Earth’s origin and the hydrological circulation from the perspective of “water”. Some storylines about the origin of water, the gravity of planet, formation of the atmosphere and seas, and the creation of life are proposed in connection with the knowledge and concepts of physics, chemistry, and biology as well as earth science. And an example of lesson practice for state transition of “water” including the interdisciplinary aspects such as thermodynamics in physics and meteorology in earth science is also presented.
|
著者キーワード |
Science education
Teaching materials
learning materials
Context-based learning
Water
Interdisciplinary education
|
内容記述 |
本研究はJSPS科研費(課題番号:JP25242015)の助成を受けたものである。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2017-03-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|