「水」を素材とした理科の学習文脈 : 地球の成り立ちと水の循環

学校教育実践学研究 23 巻 31-38 頁 2017-03-22 発行
アクセス数 : 1155
ダウンロード数 : 406

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_23_31.pdf 799 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
「水」を素材とした理科の学習文脈 : 地球の成り立ちと水の循環
タイトル ( eng )
Learning Contexts in Science Education Using “Water” as a Material: Evolution of the Earth and Role of the Water
作成者
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
23
開始ページ 31
終了ページ 38
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
We are studying on the development of teaching/learning materials in Science. This article focuses on a contextual science learning of the Earth’s origin and the hydrological circulation from the perspective of “water”. Some storylines about the origin of water, the gravity of planet, formation of the atmosphere and seas, and the creation of life are proposed in connection with the knowledge and concepts of physics, chemistry, and biology as well as earth science. And an example of lesson practice for state transition of “water” including the interdisciplinary aspects such as thermodynamics in physics and meteorology in earth science is also presented.
著者キーワード
Science education
Teaching materials
learning materials
Context-based learning
Water
Interdisciplinary education
内容記述
本研究はJSPS科研費(課題番号:JP25242015)の助成を受けたものである。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2017-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493