理科教員養成課程で育成すべき言語力について : 教員志望学生と現職理科教員における言語力観の自由記述の比較から
広島大学心理学研究 15 号
73-79 頁
2016-03-31 発行
アクセス数 : 1095 件
ダウンロード数 : 184 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39466
ファイル情報(添付) |
HPR_15_73.pdf
3.55 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
理科教員養成課程で育成すべき言語力について : 教員志望学生と現職理科教員における言語力観の自由記述の比較から
|
タイトル ( eng ) |
Examination of the Teaching Skills for Reading Scientific Materials Needed by Science Teachers by Comparing In-Service and Prospective Science Teachers
|
作成者 |
山根 嵩史
|
収録物名 |
広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research
|
号 | 15 |
開始ページ | 73 |
終了ページ | 79 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1347-1619
[EISSN] 2759-0968
[NCID] AA11616129
|
抄録 |
We examined the teaching skills for reading scientific materials needed by science teachers. We compared the views of teaching skills for reading scientific materials of science teachers both in service and in training. The result of text mining for free description of the teaching skills of both groups showed that, whereas trainee teachers emphasized language ability as a teaching skill (for example, the ability to image the contents of a text), current teachers emphasized teaching the curriculum contents (for example, the ability to correct scientific knowledge). Such a divergence in views of teaching skills for reading suggests that it is important to make trainee teachers learn reading and comprehension skills in science teacher training.
|
著者キーワード |
subject lesson
mixed type text
teaching skills for reading
text mining
|
NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科心理学講座
|
発行日 | 2016-03-31 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1347-1619
[NCID] AA11616129
|