ノートテイキングに関する探索的検討 : 講義の状況的特性に着目して
学習開発学研究 7 号
45-49 頁
2014-04-30 発行
アクセス数 : 1648 件
ダウンロード数 : 972 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/35698
ファイル情報(添付) |
JEducSci_7_45.pdf
706 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
ノートテイキングに関する探索的検討 : 講義の状況的特性に着目して
|
タイトル ( eng ) |
An exploratory study of note-taking : Focusing on the situational characteristics of lectures
|
作成者 | |
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 7 |
開始ページ | 45 |
終了ページ | 49 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of the present study was to investigate the actual condition of note-taking as a learning strategy in university students. Participants in the study were 48 university students who attend the lecture. The study's data was 43 participant's completed questionnaires. The study revealed that (1) cluster analysis extracted three clusters from ten kinds of the situational characteristics of lecture in terms of using of the note-taking strategy, (2) the frequency of using of the note-taking strategy depends on the situational characteristics of the lecture, (3) students attitude to lecture is reflected in the note-taking strategy, and (4) frequency of using the chart is the lowest in the all situational characteristics of lecture. On the basis of the results of the study, we discussed the learning method and the research topic in note-taking.
|
著者キーワード |
note-taking
the situational characteristics of lecture
learning method
learning strategy
university's education
ノートテイキング
講義の状況的特性
学習指導法
学習方略
大学教育
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2014-04-30 |
権利情報 |
Copyright (c) 2014 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|