メディア論と社会分化論から考える言語コミュニケーションの多元性と複合性

中国地区英語教育学会研究紀要 41 号 31-40 頁 2011-03-31 発行
アクセス数 : 892
ダウンロード数 : 371

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
CaseleResBull_41_31.pdf 545 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
メディア論と社会分化論から考える言語コミュニケーションの多元性と複合性
タイトル ( eng )
Plurality of Linguistic Communication as Revealed by Media Studies and a Social Differentiation Theory
作成者
収録物名
中国地区英語教育学会研究紀要
CASELE research bulletin
41
開始ページ 31
終了ページ 40
抄録
With the use of unanalyzed terms, discourse on English Language Teaching in Japan is often too simplistic. The current paper examines media studies and sociological studies to establish an analytical framework for the discourse on ELT. Media studies provide six stages of language use: primary orality; proto-writing literacy; manuscript literacy; print literacy; second orality; and multitude-media literacy. Luhman's sociological theory distinguishes four types of differentiation: segmentary; center-periphery; stratificactory; and functionary. The use of English in the contemporary world is directed toward multitude-media literacy, which is based on print literacy and second orality, and furthermore functionally differentiated. ELT must reflect these features of language use.
NDC分類
英語 [ 830 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
中国地区英語教育学会
発行日 2011-03-31
権利情報
本論文の著作権は中国地区英語教育学会に属する
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0385-1192
[NCID] AN00145179