メディア論と社会分化論から考える言語コミュニケーションの多元性と複合性
中国地区英語教育学会研究紀要 41 号
31-40 頁
2011-03-31 発行
アクセス数 : 933 件
ダウンロード数 : 404 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00033707
ファイル情報(添付) |
CaseleResBull_41_31.pdf
545 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
メディア論と社会分化論から考える言語コミュニケーションの多元性と複合性
|
タイトル ( eng ) |
Plurality of Linguistic Communication as Revealed by Media Studies and a Social Differentiation Theory
|
作成者 | |
収録物名 |
中国地区英語教育学会研究紀要
CASELE research bulletin
|
号 | 41 |
開始ページ | 31 |
終了ページ | 40 |
抄録 |
With the use of unanalyzed terms, discourse on English Language Teaching in Japan is often too simplistic. The current paper examines media studies and sociological studies to establish an analytical framework for the discourse on ELT. Media studies provide six stages of language use: primary orality; proto-writing literacy; manuscript literacy; print literacy; second orality; and multitude-media literacy. Luhman's sociological theory distinguishes four types of differentiation: segmentary; center-periphery; stratificactory; and functionary. The use of English in the contemporary world is directed toward multitude-media literacy, which is based on print literacy and second orality, and furthermore functionally differentiated. ELT must reflect these features of language use.
|
NDC分類 |
英語 [ 830 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 学術雑誌論文 |
出版者 |
中国地区英語教育学会
|
発行日 | 2011-03-31 |
権利情報 |
本論文の著作権は中国地区英語教育学会に属する
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0385-1192
[NCID] AN00145179
|