中学校の英語教科書に見られるイベントスキーマと文型
中国地区英語教育学会研究紀要 41 号
11-20 頁
2011-03-31 発行
アクセス数 : 593 件
ダウンロード数 : 315 件
今月のアクセス数 : 10 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00033706
ファイル情報(添付) |
CaseleResBull_41_11.pdf
510 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
中学校の英語教科書に見られるイベントスキーマと文型
|
タイトル ( eng ) |
Event Schemata and Sentence Patterns in Junior High School English Textbooks
|
作成者 |
能登原 祥之
|
収録物名 |
中国地区英語教育学会研究紀要
CASELE research bulletin
|
号 | 41 |
開始ページ | 11 |
終了ページ | 20 |
抄録 |
This paper describes twelve canonical constructions in junior high English textbooks based on a previous learner corpus-based study (Notohara, 2010). The comparison between the learner corpus and the textbook one reveals the frequency effects of English textbooks on Japanese EFL learners. Correspondence analysis tests four hypotheses: (1) be (States/SVC) and have (Possession/SVO) will be most frequently found followed by (2) like (Emotion/SVO) and go (Self-motion/SV). Third most often found are likely to be (3) become (Processes/SVC), be (Location/SV), move (Object-motion/SV), put (Caused-motion/SVO) and break (Action/SVO), and finally (4) see (Perception & Cognition/SVO), sell (Action-Middle/SV) and give (Transfer/SVO) are predicted to be least found. Results show that, be (Location/SV) and see (Perception & Cognition/SVO) in the textbooks occur more often than expected and are difficult for Japanese EFL learners to learn.
|
NDC分類 |
英語 [ 830 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 学術雑誌論文 |
出版者 |
中国地区英語教育学会
|
発行日 | 2011-03-31 |
権利情報 |
本論文の著作権は中国地区英語教育学会に属する
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0385-1192
[NCID] AN00145179
|