中学校の英語教科書に見られるイベントスキーマと文型

中国地区英語教育学会研究紀要 41 号 11-20 頁 2011-03-31 発行
アクセス数 : 536
ダウンロード数 : 293

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
CaseleResBull_41_11.pdf 510 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中学校の英語教科書に見られるイベントスキーマと文型
タイトル ( eng )
Event Schemata and Sentence Patterns in Junior High School English Textbooks
作成者
能登原 祥之
収録物名
中国地区英語教育学会研究紀要
CASELE research bulletin
41
開始ページ 11
終了ページ 20
抄録
This paper describes twelve canonical constructions in junior high English textbooks based on a previous learner corpus-based study (Notohara, 2010). The comparison between the learner corpus and the textbook one reveals the frequency effects of English textbooks on Japanese EFL learners. Correspondence analysis tests four hypotheses: (1) be (States/SVC) and have (Possession/SVO) will be most frequently found followed by (2) like (Emotion/SVO) and go (Self-motion/SV). Third most often found are likely to be (3) become (Processes/SVC), be (Location/SV), move (Object-motion/SV), put (Caused-motion/SVO) and break (Action/SVO), and finally (4) see (Perception & Cognition/SVO), sell (Action-Middle/SV) and give (Transfer/SVO) are predicted to be least found. Results show that, be (Location/SV) and see (Perception & Cognition/SVO) in the textbooks occur more often than expected and are difficult for Japanese EFL learners to learn.
NDC分類
英語 [ 830 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
中国地区英語教育学会
発行日 2011-03-31
権利情報
本論文の著作権は中国地区英語教育学会に属する
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0385-1192
[NCID] AN00145179