学童期の防衛的自己呈示に関する研究 : 学年,性別,自己呈示の対象(TP)に着目して

学習開発学研究 5 号 11-17 頁 2012-03-31 発行
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ファイル情報(添付)
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タイトル ( jpn )
学童期の防衛的自己呈示に関する研究 : 学年,性別,自己呈示の対象(TP)に着目して
タイトル ( eng )
A Study of Defensive Self-Presentation of School Children
作成者
安藤 貴子
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
5
開始ページ 11
終了ページ 17
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
This study aimed to clarify the characteristics of defensive self-presentation of school children on the basis of its relation to grade (4th, 5th and 6th grade), sex, and the target person (homeroom teacher, intimate friends, non-intimate friends). We asked 95 elementary school children to evaluate using intention of three types of defensive self-presentation, including "apology", "account", and "selfhandicapping". The results of our investigation showed the following: 1) 5th grade children tended to use "self-handicapping" compared to 4th and 6th grade children, 2) girls tended to use "apology" more than boys, and not to use "account", 3) school children tended to use "apology" and "self-handicapping" and not to use "account", when the target person was "intimate friends".
著者キーワード
defensive self-presentation
school children
防衛的自己呈示
学童期
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2012-03-31
権利情報
Copyright (c) 2012 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X