学童期の防衛的自己呈示に関する研究 : 学年,性別,自己呈示の対象(TP)に着目して
学習開発学研究 5 号
11-17 頁
2012-03-31 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
学童期の防衛的自己呈示に関する研究 : 学年,性別,自己呈示の対象(TP)に着目して
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タイトル ( eng ) |
A Study of Defensive Self-Presentation of School Children
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作成者 |
安藤 貴子
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収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
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号 | 5 |
開始ページ | 11 |
終了ページ | 17 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
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抄録 |
This study aimed to clarify the characteristics of defensive self-presentation of school children on the basis of its relation to grade (4th, 5th and 6th grade), sex, and the target person (homeroom teacher, intimate friends, non-intimate friends). We asked 95 elementary school children to evaluate using intention of three types of defensive self-presentation, including "apology", "account", and "selfhandicapping". The results of our investigation showed the following: 1) 5th grade children tended to use "self-handicapping" compared to 4th and 6th grade children, 2) girls tended to use "apology" more than boys, and not to use "account", 3) school children tended to use "apology" and "self-handicapping" and not to use "account", when the target person was "intimate friends".
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著者キーワード |
defensive self-presentation
school children
防衛的自己呈示
学童期
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NDC分類 |
教育 [ 370 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
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発行日 | 2012-03-31 |
権利情報 |
Copyright (c) 2012 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
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