道徳授業用の読み物教材に含まれる価値項目の分析

学習開発学研究 4 号 57-65 頁 2011-03-31 発行
アクセス数 : 1407
ダウンロード数 : 2946

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
JEducSci_4_57.pdf 1.26 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
道徳授業用の読み物教材に含まれる価値項目の分析
タイトル ( eng )
Analysis of Values Contained in Moral Education Reading Materials
作成者
永瀬 美帆
藤橋 智子
今永 泰生
江玉 睦美
松田 芳明
宮里 智恵
椋木 香子
森川 敦子
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
4
開始ページ 57
終了ページ 65
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this paper is to consider the issue of implementing value education in Japan. To that end, images, actual conditions of use, and similar issues related to the keyword of children's "values" was investigated. Although a somewhat common image was also attained, it was shown that variations are large and the familiarity with the word itself, "value", is sparse. Next, books and other teaching materials including the word "value" were classified. It was found that there are few materials containing contents related to value that could be carried over from elementary school to junior high school, and that fragmentation increased in accordance with grade level. Given the foregoing, we studied the gap between the sense of values that children have acquired, and the value connotation included in books and other teaching materials related to morality, as a means to identify issues related to the assimilation of moral education in Japan.
著者キーワード
values education
sense of values
moral education
moral education teaching materials
価値教育
価値観
道徳教育
道徳教育教材
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2011-03-31
権利情報
Copyright (c) 2011 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X