日本語文の視覚呈示がシャドーイングの遂行成績に及ぼす影響
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 59 号
219-227 頁
2010-12-24 発行
アクセス数 : 1040 件
ダウンロード数 : 569 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/31040
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part2_59_219.pdf
488 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
日本語文の視覚呈示がシャドーイングの遂行成績に及ぼす影響
|
タイトル ( eng ) |
The influences of visually presented sentence on the shadowing of Japanese
|
作成者 |
岩下 真澄
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 59 |
開始ページ | 219 |
終了ページ | 227 |
抄録 |
The present study investigates the effects of the introduction of visual text in the shadowing of Japanese. The study involved one group of native speakers of Japanese (experiment 1) and a second group of advanced learners of Japanese whose native language was Chinese (experiment 2). Both groups were asked to perform two types of shadowing tasks: one with a text (parallel reading) and one without (shadowing). Performance was measured for the degree of comprehension, oral response time and oral accuracy. The main results were as follows: (1) In parallel reading, the comprehension level of both the native speakers and advanced learners was as high as for shadowing; (2) The Japanese learners required a longer response time in parallel reading than in shadowing; and (3) For the Japanese learners, parallel reading was performed with greater accuracy than shadowing.
|
著者キーワード |
shadowing
parallel reading
native Japanese speakers
L2 learners of Japanese
シャドーイング
パラレル・リーディング
日本語母語話者
日本語学習者
|
NDC分類 |
日本語 [ 810 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2010-12-24 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725
|