子どもの道徳的価値判断における対人関係認識の発達的変容 : 道徳授業におけるワークシートの分析を通して
学習開発学研究 1 号
89-97 頁
2007-09-01 発行
アクセス数 : 1601 件
ダウンロード数 : 941 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/30236
ファイル情報(添付) |
JEducSci_1_89.pdf
427 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
子どもの道徳的価値判断における対人関係認識の発達的変容 : 道徳授業におけるワークシートの分析を通して
|
タイトル ( eng ) |
Developmental Alteration of Human Relations Awareness in Children's Moral Judgments : Via Analysis of Worksheets in Morality Lessons
|
作成者 |
江玉 陸美
栃木 エリカ
中尾 香子
松田 芳明
森川 敦子
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 1 |
開始ページ | 89 |
終了ページ | 97 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The aim of this paper is to make clear the developmental alteration of human relations awareness in children's moral judgments. We created scenarios which included a dilemma about personal relations and social relations. Using these scenarios we conducted morality lessons at three levels: 7-8 years old (first level), 9-10 years old (second level) and 11-12 years old (third level). We then compared the differences in the rationales which the children used to solve the dilemma. The results were as follows. 1) Awareness of human relations broadened from self-centered to others and social relations (responsibility) in step with the development of social awareness from the first level to the third level. 2) Children in the first and second levels decided their solutions according to broader viewpoints, whereas children in the third level decided their solutions according to narrow and intimate personal relations. 3) The reason why this reversal arose was that children in the third level thought it was better to value narrow and intimate personal relations than social and not so intimate relations. This suggests that Japanese people's moral judgments depend on personal and intimate relations.
|
著者キーワード |
Morality judgment
Personal relations
Social relations
Morality development
道徳判断
人間関係
社会的関係
道徳的発達
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2007-09-01 |
権利情報 |
Copyright (c) 2007 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|