ペスタロッチー研究の方法論に関する一考察 : 影響史的方法を中心に

広島大学学校教育学部紀要. 第一部 20 巻 151-159 頁 1998-01 発行
アクセス数 : 983
ダウンロード数 : 323

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
ペスタロッチー研究の方法論に関する一考察 : 影響史的方法を中心に
タイトル ( eng )
A Study on the Methodology to study Pestalozzi's Pedagogy : Through the " wirkungsgeschichtlich" method
作成者
収録物名
広島大学学校教育学部紀要. 第一部
Bulletin of the Faculty of School Education, Hiroshima University. Part I
20
開始ページ 151
終了ページ 159
抄録
The purpose of this study is to point out the merits and the demerits of the "wirkungsgeschichtlich" method in studying Pestalozzi's pedagogy. In this paper, especialy taking up the method of F. Osterwalder, try to distinguisch Pestalozzi's own work from the things carried out under the name of Pestalozzi. The result is as follows. The merits of the "wirkungsgeschichtlich" method are to make clear the relation between his pedagogy and historical facts in the 19th century. And the demerits are that the historical value of Pestalozzi's pedagogy is not so clear. It is our problem to search the method of the historical understanding of Pestalozzi.
著者キーワード
Pestalozzi
methodology
wirkungsgeschichte
ペスタロッチー
方法論
影響史的研究
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学学校教育学部
発行日 1998-01
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0387-4850
[NCID] AN00213326