読みの「方略」に関する基礎論の検討

広島大学学校教育学部紀要. 第一部 16 巻 29-40 頁 1994-01-20 発行
アクセス数 : 2143
ダウンロード数 : 1695

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 8
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
読みの「方略」に関する基礎論の検討
タイトル ( eng )
An Examination on the Theories of Reading Strategies
作成者
収録物名
広島大学学校教育学部紀要. 第一部
Bulletin of the Faculty of School Education, Hiroshima University. Part I
16
開始ページ 29
終了ページ 40
抄録
An important purpose of reading instruction is to encourage students to be readers with meta-cognitive ability. Over the past two decades, reading researchers and teachers have increased their concerning with meta-cognitive ability for reading instruction. In the studies of meta-cognitive ability for reading, various theories of reading strategies have been proposed. In this paper, I tried to review some theories on reading strategies in United States, and explore what are reading strategies for developing students' reading proficiencies, how those strategies activate students' reading-acts. As a conclusion, the significance of reading strategies in reading instruction was pointed out from three respects as follows; 1. to organize the strategies forreading; 2. to encourage transaction with peer students; 3. to elicit dialogic nature of reading strategies.
NDC分類
教育 [ 370 ]
文学 [ 900 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学学校教育学部
発行日 1994-01-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0387-4850
[NCID] AN00213326