道徳的価値葛藤を含む教材を用いた道徳授業の開発

学校教育実践学研究 10 巻 119-135 頁 2004-03-20 発行
アクセス数 : 1501
ダウンロード数 : 8258

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 13
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_10_119.pdf 1.08 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
道徳的価値葛藤を含む教材を用いた道徳授業の開発
タイトル ( eng )
Development of Moral Classes using Materials including Moral Dilemma
作成者
松田 芳明
中尾 香子
今永 泰生
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
10
開始ページ 119
終了ページ 135
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The aim of this paper is to develop the materials and methods using in the moral classes to bring up children to think autonomous. For this aim, we practice some classes using materials including moral dilemma, and study about the important matters to make children think autonomous through the dicussion about moral values. The Result are follows. 1) The Materials including some moral values are effective. 2) In disscussion to make clear the moral issues is effective. Especially roll-taking is effective. 3) Teacher must give some concrete means to children to think about moral issues.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2004-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493