概念結合過程としての文理解
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 52 号
239-245 頁
2004-03-28 発行
アクセス数 : 1227 件
ダウンロード数 : 164 件
今月のアクセス数 : 11 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/18477
ファイル情報(添付) |
KJ00004388900.pdf
687 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
概念結合過程としての文理解
|
タイトル ( eng ) |
Sentence comprehension as conceptual combination processes
|
作成者 |
藤木 大介
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
|
号 | 52 |
開始ページ | 239 |
終了ページ | 245 |
抄録 |
A semantic representation of a sentence is a complex concept formed by repeated integration of the adjunct schema into the head schema. We proposed a model of sentence comprehension with checking of consistency between the adjunct schema and the requirement for the integration of it into a slot of the head schema. If the requirement is not satisfied, selectional-restriction of the slot is extended in order to be coherent with comprehender's world knowledge, and then the consistency is checked again. This model can explain the difference of the processes between the typical combination and the atypical one. The validity of this model was discussed.
|
著者キーワード |
文理解
概念結合
スキーマ
sentence comprehension
conceptual combination
schema
|
NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
|
発行日 | 2004-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
|