幼児による視覚情報の音声化プロセス : 直後再認課題による検討

アクセス数 : 834
ダウンロード数 : 593

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
KJ00004253987.pdf 463 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
幼児による視覚情報の音声化プロセス : 直後再認課題による検討
タイトル ( eng )
How do young children translate visual information into auditory information? : Exploration by immediate recognition tasks
作成者
湯澤 美紀
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
50
開始ページ 455
終了ページ 459
抄録
The purpose of this study was to investigate whether 3- and 4 -year-old children effectively translate retained visual information into auditory information on recognition. Thirty 3- and 4-year-olds were given immediate recognition tasks in a phonemic mode or in a visual mode. Visual stimuli presented in the recognition tasks consisted of drawings of objects with long names or short names. The results obtained were that the response latency for recognition in a phonemic mode was lengthier than that in a visual mode, and that the response latency for the phonemic recognition of longer names was lengthier than that of shorter names. Moreover, there was no significant difference in scores between recognitions in a phonemic mode and in a visual mode. These results suggested that 3- and 4-year-olds translate retained visual information into auditory information effectively.
著者キーワード
幼児
再認
視覚情報
preschoolers
recognition
visual information
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2002-02-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039