特別支援学校用教科書『くらしに役立つ 社会』の分析(Ⅲ) : 公民的内容 : 学習困難の研究(4)

アクセス数 : 1918
ダウンロード数 : 618

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 4
File
CSNERP_14_55.pdf 1.27 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
特別支援学校用教科書『くらしに役立つ 社会』の分析(Ⅲ) : 公民的内容 : 学習困難の研究(4)
Title ( eng )
An Analysis of the Textbook for Special Needs Schools “Useful for Everyday living” (Ⅲ) : Contents of Civics : A Study of Learning Difficulties Part 4
Creator
Nomi Kazuyoshi
Wakahara Takashi
Wan Biao
Yokoyama Chinatsu
Watanabe Takumi
Source Title
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University
Issue 14
Start Page 55
End Page 68
Abstract
本研究は,本来の教育の理念を回復するために,特別支援教育の使命と理念である,“誰もがわかる,誰もが学ぶことができる”ことに学び,教育の新たな創造をめざすための予備的研究である。本研究では,つまずきは誰もが持っている教育の状態であり,特別に支援が必要な子どもだけではない。すべての子どもがつまずく可能性を持っている,と考え,学校の授業や活動についてすべての子どもたちが支障なく学ぶことができる状態を作り出すことが必要だろう,と仮定し,研究を進めている。

本稿は,第4稿として,研究の目的と仮説を確認したのち,公民的内容に焦点を当て,“特別支援学校”用社会教科書(『くらしに役立つ 社会』東洋館出版社,2007,以下,本教科書と略す)を“通常”学校用社会科公民教科書と比較し,研究仮説の妥当性を検討する。

検討の結果明らかにした点は,次の3点である。第1に,容易性の観点に関しては,学習に見通しを立てること,具体的なイメージ(表や図)を示すことで,内容の理解を容易にしている。第2に,決断性の観点に関しては,学習の見通しを容易にすることにより,学習の具体的な行為を提示している。第3に,行為随伴性に関しては,制度やしくみが目的を持ったものと理解し,それを生活で活用することを想定できるようにしている。
This research is the preliminary study to aim at educational new creation especially which are the mission of the special support education, “everyone can know and everyone can learn.” to restore an idea of the original education. In this research failure is in the educational state everyone has, not only the child who needs support especially. Our research team is thinking a possibility that all children fail and learning difficulty to have, supposes that it will be necessary to create the states that all children can learn without a trouble in a class and the activity of the school and push forward a study.

This paper is the fourth consideration. It at first confirms the purpose of a study and the hypothesis, compares the Social Studies Textbook for the Special School“ Useful for Everyday living” and social studies textbooks for “usual” middle school focused on civics contents and considers the validity of the research hypothesis.

As a result of consideration, we did the three following findings. First, the level of simplicity is related to making the contents easier to understand, involving the prediction of next steps in learning and the depiction of clear images (tables and diagrams). Second, in terms of determinism, concrete actions can involve facilitating the prediction of next steps in learning. Third, perceptional action coupling could provide a deeper understanding of the purpose of the systems and mechanisms, and could foster hypotheses about their applications in daily life.
Keywords
特別支援学校用教科書
社会科
公民
学習困難
Textbook for special needs schools
Social studies
Civics
Learning difficulty
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
Date of Issued 2016-03
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1883-5406
[NCID] AA12383831