保育における出席ノートへの「シール貼り活動」の意義に関する研究 <原著論文>

幼年教育研究年報 34 巻 35-43 頁 2012-07-31 発行
アクセス数 : 1368
ダウンロード数 : 15914

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 49
ファイル情報(添付)
AREC_34_35.pdf 982 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
保育における出席ノートへの「シール貼り活動」の意義に関する研究 <原著論文>
タイトル ( eng )
The Role of Putting Stickers into the Individual Child Attendance Notebooks in a Kindergarten <Original work paper>
作成者
財満 由美子
劉原 婧璇
笠井 雄介
程 美玲
楊 世妍
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
34
開始ページ 35
終了ページ 43
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
The purpose of this paper is to establish the role of putting stickers into the individual child attendance notebooks in a kindergarten. The act of putting stickers into the individual child attendance notebooks is unique to Japanese kindergartens and nursery schools. In this study, we observed 3~5 years old children using their individual child attendance notebooks and also obtained data by means of the questionnaires to the class teachers. Our results show that its roles are not only for checking children’s attendance in kindergartens but also the child attendance notebooks 1) work as a kind of teaching material, 2) help children form relationships with their teachers and peers, 3) help them adjust mentally to their surroundings, and 4) teach them about the daily routines within the kindergarten.
著者キーワード
putting stickers
individual child attendance notebook
routine
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2012-07-31
権利情報
Copyright (c) 2012 幼年教育研究年報編集委員会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110