アカデミック・ライティングとムーブ分析 : 日本語研究論文作成指導に焦点を当てて
広島大学森戸国際高等教育学院紀要 6 号
21-36 頁
2024-03-31 発行
アクセス数 : 107 件
ダウンロード数 : 48 件
今月のアクセス数 : 15 件
今月のダウンロード数 : 9 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/55626
ファイル情報(添付) |
HU_MIGHEKiyo_6_21.pdf
1.05 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
アカデミック・ライティングとムーブ分析 : 日本語研究論文作成指導に焦点を当てて
|
タイトル ( eng ) |
Academic Writing and Move Analysis: Focusing on Teaching How to Write Research Articles in Japanese
|
作成者 | |
収録物名 |
広島大学森戸国際高等教育学院紀要
Journal of Morito Institute of Global Higher Education
|
号 | 6 |
開始ページ | 21 |
終了ページ | 36 |
ページ数 | 16 |
収録物識別子 |
[PISSN] 2435-0842
[NCID] AA12859589
|
抄録 |
In the field of research on Japanese academic writing, there is still a limited number of researchers and practitioners who show explicit interest in genre studies, despite its promising potential for educational applications. Against this background, the present paper provides a general introduction to some important concepts of genre analysis, such as “move” or “step,” with a view to their applications in educational settings. We first explain John M. Swales'“Create a Research Space”(CARS) model in genre studies, and then move on to review existing genre-analytic research studies, focusing on Japanese research articles as well as those that attempt to incorporate the findings of genre studies into their teaching in Japanese higher education. Based on the narrative review, some possible future directions are suggested.
|
著者キーワード |
academic writing
move
genre analysis
genre studies
research articles
アカデミック・ライティング
ムーブ
ジャンル分析
ジャンル研究
研究論文
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学森戸国際高等教育学院
Morito Institute of Global Higher Education, Hiroshima University
|
発行日 | 2024-03-31 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |