道徳的価値への理解を深める道徳教育プログラムの開発 : 思いやりプログラムの実践から

教職開発研究 7 号 17-22 頁 2024-03-15 発行
アクセス数 : 190
ダウンロード数 : 240

今月のアクセス数 : 12
今月のダウンロード数 : 30
ファイル情報(添付)
JPDTSL_7_17.pdf 324 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
道徳的価値への理解を深める道徳教育プログラムの開発 : 思いやりプログラムの実践から
タイトル ( eng )
Development of a Moral Education Program to Deepen Understanding of Moral Values: From the Practice of a Compassion Program
作成者
小原 智穂
収録物名
教職開発研究
Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders
7
開始ページ 17
終了ページ 22
ページ数 6
収録物識別子
[PISSN] 2433-8664
[NCID] AA12860624
抄録
As a moral education program to deepen moral values, this study developed a compassion program for third-grade elementary school students and verified its effectiveness. The compassion program consisted of four moral lessons. The opinions written by the students in each class were analyzed to reveal the deepening of their moral values. The results highlighted the following two points: First, the children’s moral values expand and deepen as they go through the lessons, which allows them to gain a multi-layered understanding of moral values. Second, the value of compassion encourages them to become aware of other moral values such as responsibility, gratitude, honesty, courage, and patience.
著者キーワード
moral education
moral education program
compassion program
道徳教育
道徳教育プログラム
思いやりプログラム
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科教職開発専攻
Hiroshima University Professional Graduate School for Teacher Education
発行日 2024-03-15
権利情報
Copyright (c) 2024 教職開発専攻
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
多面的・多角的に考え判断し行動する力を育成する道徳教育プログラムの開発
多面的・多角的に考え判断し行動する力を育成する道徳教育プログラムの開発
研究課題番号
21K02467