学校におけるメリトクラシーの信念とジェンダー不平等の認識 : Batruch et al. (2023) の追試

広島大学心理学研究 23 号 1-12 頁 2024-03-31 発行
アクセス数 : 98
ダウンロード数 : 50

今月のアクセス数 : 16
今月のダウンロード数 : 9
ファイル情報(添付)
HPR_23_1.pdf 627 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
学校におけるメリトクラシーの信念とジェンダー不平等の認識 : Batruch et al. (2023) の追試
タイトル ( eng )
Belief in school meritocracy and the legitimization of gender inequality: A reexamination of Batruch et al. (2023) in Japan
作成者
三井 祐菜
佐藤 夏帆
中尾 茉莉那
萩野 珠菜
本田 結衣
収録物名
広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research
23
開始ページ 1
終了ページ 12
ページ数 12
収録物識別子
[PISSN] 1347-1619
[EISSN] 2759-0968
[NCID] AA11616129
抄録
Batruch et al. (2023) discovered the relationship between belief in school meritocracy —the belief that academic success is solely based on merit— and the legitimization of social and economic inequality. Individuals holding strong beliefs in meritocracy tended to perceive less inequality in both educational institutions and society at large. In order to explore this relationship within the context of gender inequality in Japan, we conducted three studies. Studies 1 and 2 focused on establishing a correlation between belief in school meritocracy and the legitimization of gender inequality, while Study 3 aimed to manipulate belief in school meritocracy to examine its effect on perceptions of gender inequality. Interestingly, the results of Study 2 contradicted those of Study 3, leaving our findings inconclusive. We subsequently discussed potential avenues for future research in this area.
著者キーワード
belief in school meritocracy
gender inequality
perception of discrimination
perception of privilege
内容記述
本論文は,2023年度に広島大学教育学部において開講された心理学実験において,第1著者の指導により第2著者から第6著者が実施した研究をもとに執筆したものである。
本研究の一部は,第2著者から第6著者によって中国四国心理学会第79回大会学部生研究発表会で発表された。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科心理学講座
Department of Psychology, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2024-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
研究課題名
女性のキャリア選択とジェンダー格差維持に関する社会心理学的研究
女性のキャリア選択とジェンダー格差維持に関する社会心理学的研究
研究課題番号
21K02978