関数理解を促す算数科授業の実践的研究 : 図形領域における関数の観念を育成する授業の創造

広島大学附属三原学校園研究紀要 Volume 5 Page 105-112 published_at 2015-03-26
アクセス数 : 110
ダウンロード数 : 54

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 4
File
MiharaElKenkyukiyo_5_105.pdf 1.64 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
関数理解を促す算数科授業の実践的研究 : 図形領域における関数の観念を育成する授業の創造
Title ( eng )
Action Research on Mathematics Lessons to Promote Children's Understanding of Figures: Lesson Development to Make Students Foster Concepts of Fiction in the Area of Figures
Creator
鈴木 昌ニ
Source Title
広島大学附属三原学校園研究紀要
Volume 5
Start Page 105
End Page 112
Number of Pages 8
Journal Identifire
[PISSN] 2185-5242
[NCID] AA12942412
Abstract
本研究の目的は,算数科の4領域(数と計算,量と測定,図形,数量関係)において,単元あるいは1時間の授業の中で関数の考えを子どもに積極的に見せ,関数の考えを意識させたり,そのよさに気づかせたりする授業を構成することが,関数の考えを自ら積極的に活用していこうとする態度である「関数の観念」の育成に効果があるか考察することである。実践を検証した結果,教師が意図的に関数の考えを授業の中で取り扱っていくことが,子どもに「関数の観念」を育んでいく上で効果的であったということが示された。また,どの学年でどのような態度を育成していくかを子どもの姿で想定して授業を構成した結果,各学年における指導内容が明確となり,一つひとつの単元におけるつけたい態度が明確となった。
This study aims to investigate effects of lessons to make children become aware of fiction and its merits by actively showing them principles of fiction in a unit or one lesson in four areas of mathematics such as number and calculation, quantity and measurement, figures, and relationships of numerical quantity on cultivation of children's attitudes toward "concepts of fiction" to use it actively and voluntarily. Results show that children are more likely to develop their understandings of concepts of fiction by intentionally dealing with fiction in class. Additionally, contents of teaching for each grade and acquired attitudes by children in one unit are clear when lessons are carried out on the basis of hypothetically thinking about how children raise their attitudes corresponding to each grade. Implications of results are discussed to propose effects of lessons to make children foster "concepts of fiction"
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属三原幼稚園
広島大学附属三原小学校
広島大学附属三原中学校
Date of Issued 2015-03-26
Publish Type Version of Record
Access Rights open access