英単語学習における動機づけの向上と学習方略使用の促進を目指した介入研究 : 小学6年生に対する学習講座の実践から
学校教育実践学研究 29 巻
75-81 頁
2023-03-17 発行
アクセス数 : 399 件
ダウンロード数 : 257 件
今月のアクセス数 : 15 件
今月のダウンロード数 : 18 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53827
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_29_75.pdf
595 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
英単語学習における動機づけの向上と学習方略使用の促進を目指した介入研究 : 小学6年生に対する学習講座の実践から
|
タイトル ( eng ) |
An Intervention to Enhance Students’ Motivation and Use of Learning Strategies in English Vocabulary Learning: A Learning Program for Sixth-Grade Students
|
作成者 |
成瀬 陽奈子
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 29 |
開始ページ | 75 |
終了ページ | 81 |
ページ数 | 7 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
The purpose of this study was to examine whether teaching English vocabulary learning strategies to sixth-grade students promotes their motivation and spontaneous use of learning strategies. Nine sixth-grade students participated in a five-day study program held at a university. In the course, students were taught the elaboration and organizing strategy and trained to use these strategies. For elaboration strategy, students utilized katakana English to infer the pronounce and meaning of English words. For organization strategy, we taught them how to decompose English words into affixes and stems, and to understand them by combining their meanings. Phonics instruction was also provided so that the students could use these strategies on their own. The results showed that both self-efficacy and value of learning English words enhanced from pre- to post measurements. In addition, the results of the English vocabulary learning test showed that the students learned more English vocabulary in the post-test.
|
著者キーワード |
learning strategy
English vocabulary
motivation
elementary school
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
Center for School Education Research and Development, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
|
発行日 | 2023-03-17 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
|
助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
|
研究課題名 |
認知的スキルと社会情動的スキルの統合的介入方策の開発と評価
認知的スキルと社会情動的スキルの統合的介入方策の開発と評価
|
研究課題番号 |
19H01756
|