英単語学習における動機づけの向上と学習方略使用の促進を目指した介入研究 : 小学6年生に対する学習講座の実践から

学校教育実践学研究 29 巻 75-81 頁 2023-03-17 発行
アクセス数 : 427
ダウンロード数 : 300

今月のアクセス数 : 11
今月のダウンロード数 : 24
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_29_75.pdf 595 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
英単語学習における動機づけの向上と学習方略使用の促進を目指した介入研究 : 小学6年生に対する学習講座の実践から
タイトル ( eng )
An Intervention to Enhance Students’ Motivation and Use of Learning Strategies in English Vocabulary Learning: A Learning Program for Sixth-Grade Students
作成者
成瀬 陽奈子
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
29
開始ページ 75
終了ページ 81
ページ数 7
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose of this study was to examine whether teaching English vocabulary learning strategies to sixth-grade students promotes their motivation and spontaneous use of learning strategies. Nine sixth-grade students participated in a five-day study program held at a university. In the course, students were taught the elaboration and organizing strategy and trained to use these strategies. For elaboration strategy, students utilized katakana English to infer the pronounce and meaning of English words. For organization strategy, we taught them how to decompose English words into affixes and stems, and to understand them by combining their meanings. Phonics instruction was also provided so that the students could use these strategies on their own. The results showed that both self-efficacy and value of learning English words enhanced from pre- to post measurements. In addition, the results of the English vocabulary learning test showed that the students learned more English vocabulary in the post-test.
著者キーワード
learning strategy
English vocabulary
motivation
elementary school
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
Center for School Education Research and Development, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2023-03-17
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
認知的スキルと社会情動的スキルの統合的介入方策の開発と評価
認知的スキルと社会情動的スキルの統合的介入方策の開発と評価
研究課題番号
19H01756