「特別の教科 道徳」における評価の現状と課題 : 形成的評価、子どものための哲学を手がかりに
学習開発学研究 15 号
69-78 頁
2023-03-30 発行
アクセス数 : 324 件
ダウンロード数 : 196 件
今月のアクセス数 : 10 件
今月のダウンロード数 : 7 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53787
ファイル情報(添付) |
JEducSci_15_69.pdf
704 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
「特別の教科 道徳」における評価の現状と課題 : 形成的評価、子どものための哲学を手がかりに
|
タイトル ( eng ) |
Current Issues in the Assessment of Special Subject Morality: Referring to Formative Assessment and Philosophy for Children
|
作成者 |
須谷 弥生
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 15 |
開始ページ | 69 |
終了ページ | 78 |
ページ数 | 10 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
This paper aims to clarify current issues in the assessment of special subject morality. In special subject morality, teachers use formative assessment instead of numerical evaluation. From the perspective of learning theories of social constructivism which focuses on the process of learning, this method of assessment, which is designed to contribute to improvement rather than the outcome of learning, has a possibility to change the way of thinking about evaluation in school education. Through reference to Australian philosophy for children, we need to consider cognitive methods of teaching and assessment for better educational practices.
|
著者キーワード |
Special Subject Morality
Assessment
Formative Assessment
Philosophy for Children
特別の教科道徳
評価
形成的評価
子どものための哲学
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
|
発行日 | 2023-03-30 |
権利情報 |
Copyright (c) 2023 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
|
助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
|
研究課題名 |
身体感覚に着目した学習評価の開発
身体感覚に着目した学習評価の開発
|
研究課題番号 |
21K20250
|
備考 | 誤記訂正のため、最終ページに正誤表を追加。(2023年9月5日) |