「特別の教科 道徳」における評価の現状と課題 : 形成的評価、子どものための哲学を手がかりに

学習開発学研究 Issue 15 Page 69-78 published_at 2023-03-30
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File
JEducSci_15_69.pdf 704 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
「特別の教科 道徳」における評価の現状と課題 : 形成的評価、子どものための哲学を手がかりに
Title ( eng )
Current Issues in the Assessment of Special Subject Morality: Referring to Formative Assessment and Philosophy for Children
Creator
SUTANI Yayoi
Source Title
学習開発学研究
Journal of Learning Science
Issue 15
Start Page 69
End Page 78
Number of Pages 10
Journal Identifire
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
Abstract
This paper aims to clarify current issues in the assessment of special subject morality. In special subject morality, teachers use formative assessment instead of numerical evaluation. From the perspective of learning theories of social constructivism which focuses on the process of learning, this method of assessment, which is designed to contribute to improvement rather than the outcome of learning, has a possibility to change the way of thinking about evaluation in school education. Through reference to Australian philosophy for children, we need to consider cognitive methods of teaching and assessment for better educational practices.
Keywords
Special Subject Morality
Assessment
Formative Assessment
Philosophy for Children
特別の教科道徳
評価
形成的評価
子どものための哲学
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
Date of Issued 2023-03-30
Rights
Copyright (c) 2023 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
身体感覚に着目した学習評価の開発
身体感覚に着目した学習評価の開発
研究課題番号
21K20250
Remark 誤記訂正のため、最終ページに正誤表を追加。(2023年9月5日)