算数科におけるメタ認知の育成 : 社会的相互作用を重視した授業づくりを通して
学部・附属学校共同研究紀要 50 号
1-10 頁
2023-03-31 発行
アクセス数 : 326 件
ダウンロード数 : 484 件
今月のアクセス数 : 12 件
今月のダウンロード数 : 27 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53765
ファイル情報(添付) |
AnnEducRes_50_1.pdf
743 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
算数科におけるメタ認知の育成 : 社会的相互作用を重視した授業づくりを通して
|
作成者 |
植田 悦司
結城 和夏
岡村 玲奈
岩本 充弘
|
寄与者 | 重松 敬一 その他 |
寄与者 | 加藤 久恵 その他 |
収録物名 |
学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH
|
号 | 50 |
開始ページ | 1 |
終了ページ | 10 |
ページ数 | 10 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1346-5104
[EISSN] 2435-9041
[NCID] AA11551679
|
抄録 |
The purpose of this study is to examine children’s metacognition in primary school mathematics lessons. We developed a "model sheet" of children’s metacognition in each topic of mathematics lessons for designing a lesson and analyzing children’s metacognition in the lesson. As a result of examining mathematics lessons, it was found that there were four main situations in which children tried to develop their metacognition, and that there were five opportunities such as "peer reactions" and "choice of expression method". In addition, the method for designing mathematics lessons which makes use of social interaction was considered may lead to the development of children’s metacognition in mathematics lessons.
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学学部・附属学校共同研究機構
|
発行日 | 2023-03-31 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |