中高接続を意識した中学校数学科学習指導についての考察 : 塩山の稜線の授業実践を通して

中等教育研究紀要 Issue 69 Page 49-56 published_at 2023-03-31
アクセス数 : 159
ダウンロード数 : 139

今月のアクセス数 : 25
今月のダウンロード数 : 7
File
BullTheoryPracticeSecEdu_69_49.pdf 2.3 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
中高接続を意識した中学校数学科学習指導についての考察 : 塩山の稜線の授業実践を通して
Title ( eng )
Teaching of Mathematics in Junior High Schools with an Awareness of the Junior High School-High School Connection: Through classroom practice on the ridge of Salt Mountains.
Creator
KUROKI Yudai
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 69
Start Page 49
End Page 56
Number of Pages 8
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
本稿では,中高接続を意識した中学校数学科学習指導の必要性について論じる。そのために,中学校数学科で扱った塩山の稜線を題材とした課題学習の実践について整理・分析し,考察した。考察した結果,塩山の題材を扱った課題学習は,高等学校数学科の学習内容である,角の二等分線や放物線の定義に迫ることができ,生徒が問題解決に向かう中で中高の学習を接続する新たな知識や概念を獲得することができた。今後,中学校の各学年において塩山の稜線を題材にした授業等を検討していきたい。
This paper discusses the necessity of teaching mathematics in Junior High Schools with an awareness of the Junior High School-High School Connection.We have organized,analyzed,and discussed the practice of problem-based learning using the ridge of Salt Mountains.As a result,we found that the practice of approached the definition of the bisector of an angle and the parabola,which are the contents of the study of mathematics in High School.The students acquired new knowledge and concepts that connect the study of Junior High School-High School as they worked to solve the problem.In the future,we would like to consider using the ridge of Salt Mountains as a subject for lessons at each grade of Junior High School.
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Hiroshima University High School
Date of Issued 2023-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access