人間としての在り方生き方を探究する「公共」の単元開発 : 徳倫理の導入による「対立をこえる力」の育成

中等教育研究紀要 Issue 69 Page 23-30 published_at 2023-03-31
アクセス数 : 420
ダウンロード数 : 338

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 7
File
BullTheoryPracticeSecEdu_69_23.pdf 1.27 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
人間としての在り方生き方を探究する「公共」の単元開発 : 徳倫理の導入による「対立をこえる力」の育成
Title ( eng )
Overcoming Conflicts Ⅵ
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 69
Start Page 23
End Page 30
Number of Pages 8
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
「公共」における「選択・判断の手掛かりとなる考え方」について,功利主義,義務論にくわえて徳倫理を扱うことを通じて,人間としての在り方生き方を探究させ,「対立をこえる力」の育成をめざす授業を実践した。自らの考える「正しさ」を吟味し直し「対立をこえる力」を育成できることが示唆された。
In the Public subjects,students learn about ideas that serve as clues for making choices and judgments.In addition to utilitarianism and the Theory of Duty,we also addressed moral ethics.We would like to implement a class that aims to have students explore the way of being and living as a human being and cultivate the ability to overcome conflict.
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Hiroshima University High School
Date of Issued 2023-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access