子どもの社会参加を促進するのは何か : 日本の学校教育における実証研究レビュー
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 3 号
326-335 頁
2022-12-23 発行
アクセス数 : 649 件
ダウンロード数 : 622 件
今月のアクセス数 : 27 件
今月のダウンロード数 : 20 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53409
ファイル情報(添付) |
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_3_326.pdf
782 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
子どもの社会参加を促進するのは何か : 日本の学校教育における実証研究レビュー
|
タイトル ( eng ) |
What Does Impacts on Civic Engagement?: A Review of Empirical Research in Japanese School Education
|
作成者 |
小栗 優貴
村上 遥大
大脇 和志
北山 夕華
古田 雄一
|
収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
|
号 | 3 |
開始ページ | 326 |
終了ページ | 335 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|
抄録 |
The purpose of this study is to identify the characteristics of empirical research on civic engagement in Japanese schools and to draw implications for future research. A quantitative examination of previous empirical studies reveals that the range of independent variables related to the promotion or discouragement of civic engagement and the methods of examining the relationships between variables differ depending on the research area: (1) micro-level variables and statistical analysis in political science, (2) micro/macro variables and statistical analysis in pedagogy, (3) macro-level variables and non-statistical analysis in pedagogy. The analysis of typical cases of these three research patterns shows that they have different characteristics in terms of the purpose of the research and the research design accordingly. It also shows that the variables and research objects focused on diff er according to the discipline, suggesting the need to encourage collaboration between different disciplines, particularly between political science and education, in order to promote more comprehensive research on youth civic engagement.
|
著者キーワード |
civic engagement
empirical research
literature review
社会参加
実証研究
レビュー論文
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
|
発行日 | 2022-12-23 |
権利情報 |
Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|