言語の使用場面と言語の働きを重視した英語の授業に必要な視点

英語教育学研究 1 号 37-44 頁 2010-12-31 発行
アクセス数 : 235
ダウンロード数 : 51

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
EigokyoikugakuKenkyu_1_37.pdf 409 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
言語の使用場面と言語の働きを重視した英語の授業に必要な視点
作成者
収録物名
英語教育学研究
1
開始ページ 37
終了ページ 44
抄録
The purpose of this paper is to examine closely the teacher’s role in enabling Japanese junior high school students to express themselves properly in specific situations and conditions through paying due attention to functions of language. More concretely, the author presents her lessons with a focus on the process by which discourses involving requests usually develop. Her principal proposals include identifying appropriate expressions according to the social relationship of the speakers, and presenting materials and dialogues taking into account the discourse structure and the sequence of functions. Her perspective considers the pedagogical implications of several research works applicable to classrooms in junior high schools, and provides examples of how their recommendations can be implemented. It is hoped that such research-based proposals will provide important insights designing courses of appropriate language use.
著者キーワード
言語の使用場面
言語の働き
語用論研究
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
広島大学英語教育学会
発行日 2010-12-31
権利情報
本論文の著作権は広島大学英語教育学会に属する
This is not the published version. Please cite only the published version. この論文は出版社版ではありません。引用の際には出版社版をご確認、ご利用ください。
出版タイプ Accepted Manuscript(出版雑誌の一論文として受付されたもの。内容とレイアウトは出版社の投稿様式に沿ったもの)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[NCID] AA12789814