幼児音楽教育におけるミュージカリティの検討 : 「5つの基礎的な制約」に着目して
音楽文化教育学研究紀要 Issue 34
Page 53-60
published_at 2022-03-23
アクセス数 : 331 件
ダウンロード数 : 170 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 0 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/52368
File | |
Title ( jpn ) |
幼児音楽教育におけるミュージカリティの検討 : 「5つの基礎的な制約」に着目して
|
Title ( eng ) |
Musicality in Early Childhood Music Education: Focusing on the Five Fundamental Constraints
|
Creator |
OGATA Chisaki
|
Source Title |
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
|
Issue | 34 |
Start Page | 53 |
End Page | 60 |
Journal Identifire |
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
|
Abstract |
Honing (2018) proposes the concept of “musicality” to suggest that “all humans share a predisposition for music” and that “we can all perceive and enjoy music.” This study examines “musicality” in the context of early childhood music education, with a particular focus on “Five Fundamental Constraints on Theories of the Origins of Music” (Merker et al., 2018). The aim is to consider how the guidance of caregivers and teachers can “constrain” children’s “musicality” and to provide suggestions for teaching that supports children’s musical expression. The perspective that children’s musicality is constrained by the guidance of caregivers and teachers can provide practitioners with “constraints” as frameworks to reflect on and qualify their activities.
|
Descriptions |
本稿は,2020年度日本音楽教育学会中国四国地区例会での研究発表(2021年3月7日開催)の内容,及び令和3年度広島大学大学院人間社会学研究科に提出した修士論文の第1章の内容を加筆・修正したものである。
|
Language |
jpn
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学大学院人間社会科学研究科音楽文化教育学領域
|
Date of Issued | 2022-03-23 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
|