幼児音楽教育におけるミュージカリティの検討 : 「5つの基礎的な制約」に着目して

音楽文化教育学研究紀要 Issue 34 Page 53-60 published_at 2022-03-23
アクセス数 : 331
ダウンロード数 : 170

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 0
File
MusicCultEduc_34_53.pdf 753 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
幼児音楽教育におけるミュージカリティの検討 : 「5つの基礎的な制約」に着目して
Title ( eng )
Musicality in Early Childhood Music Education: Focusing on the Five Fundamental Constraints
Creator
OGATA Chisaki
Source Title
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
Issue 34
Start Page 53
End Page 60
Journal Identifire
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
Abstract
Honing (2018) proposes the concept of “musicality” to suggest that “all humans share a predisposition for music” and that “we can all perceive and enjoy music.” This study examines “musicality” in the context of early childhood music education, with a particular focus on “Five Fundamental Constraints on Theories of the Origins of Music” (Merker et al., 2018). The aim is to consider how the guidance of caregivers and teachers can “constrain” children’s “musicality” and to provide suggestions for teaching that supports children’s musical expression. The perspective that children’s musicality is constrained by the guidance of caregivers and teachers can provide practitioners with “constraints” as frameworks to reflect on and qualify their activities.
Descriptions
本稿は,2020年度日本音楽教育学会中国四国地区例会での研究発表(2021年3月7日開催)の内容,及び令和3年度広島大学大学院人間社会学研究科に提出した修士論文の第1章の内容を加筆・修正したものである。
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院人間社会科学研究科音楽文化教育学領域
Date of Issued 2022-03-23
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850