幼少期の経験・家庭環境が将来的な理科学習の興味に及ぼす影響に関するモデル分析
学校教育実践学研究 28 巻
145-148 頁
2022-03-18 発行
アクセス数 : 528 件
ダウンロード数 : 239 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/52354
ファイル情報(添付) |
HiroshimaJSchEduc_28_145.pdf
349 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
幼少期の経験・家庭環境が将来的な理科学習の興味に及ぼす影響に関するモデル分析
|
タイトル ( eng ) |
A Model Analysis of the Influence of Early Childhood Experiences and Family Environment on Future Interest in Science at Elementary School
|
作成者 |
中村 大輝
堀田 晃毅
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 28 |
開始ページ | 145 |
終了ページ | 148 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
The purpose of this study is to conduct an exploratory analysis using a statistical model of the effects of early childhood experiences and family environment on interest in learning science in the fourth grade, and to examine whether there are issues that should be addressed before entering elementary school. Secondary analysis will be conducted using data provided by a panel survey (Japanese Longitudinal Study of Children and Parents: JLSCP). The model analysis using the structural equation modeling method indicated that F3 (remembering and thinking) as a strength and weakness in the first grade influenced the interest in learning science in the fourth grade. However, since the r-squeare of this model is low, the variables will be used in the analysis need to be further examined.
|
著者キーワード |
early childhood
Japanese longitudinal study of children and parents
interest in sience
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2022-03-18 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|