幼少期の経験・家庭環境が将来的な理科学習の興味に及ぼす影響に関するモデル分析

学校教育実践学研究 28 巻 145-148 頁 2022-03-18 発行
アクセス数 : 528
ダウンロード数 : 239

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_28_145.pdf 349 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
幼少期の経験・家庭環境が将来的な理科学習の興味に及ぼす影響に関するモデル分析
タイトル ( eng )
A Model Analysis of the Influence of Early Childhood Experiences and Family Environment on Future Interest in Science at Elementary School
作成者
中村 大輝
堀田 晃毅
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
28
開始ページ 145
終了ページ 148
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose of this study is to conduct an exploratory analysis using a statistical model of the effects of early childhood experiences and family environment on interest in learning science in the fourth grade, and to examine whether there are issues that should be addressed before entering elementary school. Secondary analysis will be conducted using data provided by a panel survey (Japanese Longitudinal Study of Children and Parents: JLSCP). The model analysis using the structural equation modeling method indicated that F3 (remembering and thinking) as a strength and weakness in the first grade influenced the interest in learning science in the fourth grade. However, since the r-squeare of this model is low, the variables will be used in the analysis need to be further examined.
著者キーワード
early childhood
Japanese longitudinal study of children and parents
interest in sience
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2022-03-18
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493