児童・生徒に焦点を当てたエスノグラフィー研究の系譜 : 体育科教育学で用いる意義を問う
学校教育実践学研究 28 巻
45-56 頁
2022-03-18 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
児童・生徒に焦点を当てたエスノグラフィー研究の系譜 : 体育科教育学で用いる意義を問う
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タイトル ( eng ) |
A Genealogy of Child-Focused Ethnography Research: Questioning the Significance of its Use in Pedagogy of Physical Education
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作成者 |
敖敦 其其格
奥川 聖純
檜垣 侑揮
松本 ミユ
村上 遥菜
沖津 善
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収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
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巻 | 28 |
開始ページ | 45 |
終了ページ | 56 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
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抄録 |
This study aimed to organize and examine the trend of ethnographic research in education and its use in physical education pedagogy. The results clarified the following points. First, ethnography in education can be applied to describe a wide range of events related to children from the micro to the macro levels; Second, it can be used in physical education pedagogy to approach problems that are difficult to visualize, such as "educational disparities" in physical fitness and disparities in interest regarding exercise, from an academic perspective. Ethnography in physical education pedagogy can be used to investigate the root causes of children's dislike of physical education and exercise, and clarify issues that are not easily revealed, such as dealing with children who do not want to be talked about in terms of gender in physical education, that is, gender binaries. This can be done by observing and analyzing children.
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著者キーワード |
physical education
ethnography
qualitative research
literature review
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
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発行日 | 2022-03-18 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
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