生物教材の研究・開発における倫理的観点の検討 : 特に小・中学校理科の内容について

学校教育実践学研究 28 巻 17-20 頁 2022-03-18 発行
アクセス数 : 254
ダウンロード数 : 163

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_28_17.pdf 763 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
生物教材の研究・開発における倫理的観点の検討 : 特に小・中学校理科の内容について
タイトル ( eng )
A Study of Ethical Perspectives for the Development of Teaching Materials of Biology in Elementary and Junior High School Science
作成者
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
28
開始ページ 17
終了ページ 20
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
In this study, the ethical perspectives required in the development of teaching materials in the field of biology in elementary and junior high school science were examined. Based on the descriptions of 20 elementary school science textbooks (from 5 publishers) and 15 junior high school science textbooks (from 5 publishers), the ethical perspectives for developing teaching materials related to the contents were listed. Bioethics was mentioned in all the contents. In the case of the teaching materials related to humans and human life, ethical perspectives include privacy, personal information, copyright, etc. were mentioned. In the development of teaching materials, it is necessary to pay attention to these ethical perspectives. Therefore, it was suggested that for teachers or teacher training students, the process of developing teaching materials itself can be an opportunity to learn about ethics.
著者キーワード
ethical perspective
teaching material
biology
内容記述
本研究の一部は,JSPS 科研費19K02708 ならびに19K03144,および 21K18510 の助成を受けて行った。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2022-03-18
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493